Кабінет Міністрів до 3 травня 2026 року відтермінував постанову № 53 «Про внесення змін до Технічного регламенту безпеки інфраструктури залізничного транспорту і Технічного регламенту безпеки рухомого складу залізничного транспорту». Про це повідомляє RAIL.insider із посиланням на інформацію Кабміну. Зазначимо, що дія цієї постанови відтерміновується не вперше.
Навіщо потрібна постанова № 53
Постанова Кабінету Міністрів України від 26 січня 2022 року № 53 вносить зміни до Технічного регламенту безпеки інфраструктури залізничного транспорту та Технічного регламенту безпеки рухомого складу залізничного транспорту. Мета цієї постанови — удосконалення нормативно-правової бази у сфері залізничного транспорту шляхом гармонізації з європейськими стандартами та підвищення рівня безпеки залізничних перевезень.
Причини відстрочки
Запропоноване перенесення строку обґрунтовується низкою причин, пов’язаних із реалізацією технічного регламенту залізничної галузі. Зокрема:
Відсутність затверджених ДСТУ для частини продукції. На момент ухвалення постанови № 53 бракувало національних стандартів на окремі компоненти рухомого складу та інфраструктури, що підпадають під оцінку відповідності. Постанова № 53 вимагала, щоб така продукція відповідала національним стандартам зі спеціального переліку, і відтермінувала цю вимогу до 1 березня 2025 року, сподіваючись на розробку стандартів до цієї дати. Однак станом на початок 2025 року багато необхідних стандартів так і не були впроваджені.
Воєнний стан та брак фінансування стандартизації. Повномасштабна війна суттєво ускладнила роботу над нормативною базою. В умовах воєнного стану бракувало коштів на фінансування розробки великої кількості національних стандартів, що фактично унеможливило оцінку відповідності для частини продукції залізничного призначення.
Гармонізація стандартів та скасування застарілих норм. Україна паралельно виконує зобов’язання щодо наближення до європейських норм (угода ACAA з ЄС). Національний орган стандартизації (ДП «УкрНДНЦ») у січні 2025 року затвердив «дорожню карту» скасування всіх національних стандартів, що суперечать європейським. За цією дорожньою картою до 7 березня 2025 року мали бути скасовані конфліктні ДСТУ. Внаслідок цього є ризик, що частина чинних стандартів із переліку до техрегламентів втратить силу, поки нові стандарти (гармонізовані з ЄС) ще не ухвалено. Як зазначено у пояснювальній записці, є ймовірність, що після скасування застарілих ДСТУ додаткова номенклатура залізничної продукції не зможе пройти оцінку відповідності взагалі через брак чинних стандартів.
Нестача призначених органів з оцінки відповідності. Для виконання нових технічних регламентів потрібні акредитовані органи оцінки відповідності залізничної продукції. Процедура їх акредитації та призначення тривала, і до середини 2024 року кількість таких органів була обмеженою. Мінінфраструктури ще у 2024 році зауважувало, що без відтермінування неможливо вчасно збільшити число органів, уповноважених проводити сертифікацію залізничної продукції. Саме тому попереднє продовження строку до травня 2025 року пояснювали необхідністю дати час іншим органам оцінки відповідності завершити підготовку до призначення.
Ризики для галузі у разі несвоєчасного впровадження. Якщо нові вимоги технічних регламентів наберуть чинності без повної готовності виробників та сертифікаційних структур, велика частина залізничної продукції не зможе отримати підтвердження відповідності. А згідно з постановою № 53, продукція, що не пройшла оцінку відповідності, не може вводитися в обіг чи експлуатацію. За відсутності відстрочки це означало б фактичне блокування впровадження і використання значної номенклатури запчастин, обладнання та техніки на залізниці. У пояснювальній записці до проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 26 січня 2022 року № 53» йшлося про те, що така ситуація призвела б до блокування сталого функціонування залізничного транспорту загалом і негативно вплинула б на перевезення, зокрема критично важливої продукції для оборонної та енергетичної сфер.
Звернення бізнесу та Укрзалізниці. До Мінінфраструктури надходили офіційні звернення від виробників залізничної продукції, власників рухомого складу, АТ «Укрзалізниця», а також від органів з оцінки відповідності з проханням відтермінувати набрання чинності постанови № 53. Про це йшлося у пояснювальній записці. Тож фактично галузь підтримала ідею продовжити перехідний період.
Отримайте тестовий доступ до статистики та аналітики









