Тарифи, Новини, Рухомий склад

Ставки Укрзалізниці на піввагони економічно необґрунтовані

Укрзалізниця встановила економічно необґрунтовані мінімальні ставки на використання піввагонів. Про це йдеться у зверненні від операторів залізничного вантажного рухомого складу, яке вони надіслали в Асоціацію “Український логістичний Альянс”. Документ є у розпорядженні Rail.insider.

У зверненні учасники ринку скаржаться на те, що Укрзалізниця знизила мінімальні ставки використання деяких типів вагонів ЦТЛ при реалізації їх через ProZorro.Продажі. Наприклад, піввагон, який має найбільший попит на ринку, коштує 343 грн/вагон на добу (раніше 602 грн без ПДВ). Така вартість, на думку операторів, не покриє витрати на утримання вагонів і цей бізнес стане збитковим.

“Власникам/операторам рухомого складу є незрозумілим розрахунок, за яким визначався мінімальний поріг ставки на вагони АТ «Укрзалізниця» на рівні 343 грн/добу. На думку учасників ринку, ставка, яка не покриває всі експлуатаційні та ремонті витрати на утримання вагона, завдає збитків насамперед самому АТ «Укрзалізниця» та створює загрозу в процесі перевезень вантажів. За таких умов власники вагонів будуть вимушені зупиняти та відставляти свій парк до кращих економічних часів, що значною мірою негативно вплине на економічну ситуацію в країні”, – ідеться у зверненні.

Вагонні оператори наголошують, – штучне демпінгування ціни до рівня значно нижчого від ринкового, несе низку негативних ризиків та наслідків для вітчизняної залізничної галузі взагалі, а саме:

  1. Проблема з тягою нікуди не ділася. Вантажовласники в подальшому будуть зазнавати збитків через затримки вантажів у перевезеннях.
  2. АТ «УЗ» втрачатиме заплановані надходження від вантажних перевезень (через зменшення вагонної складової в загальній вартості), а через вимушене нарощування задіяного парку вагонів для гарантованих торгами замовлених обсягів – буде додатково витрачати ресурси для підтримання в належному технічному стані парку своїх вагонів (збільшиться кількість поточних ремонтів).
  3. Знизиться платоспроможність більшості приватних власників, які вже на сьогодні не в змозі вкладати кошти ні у вартісні ремонти, ні в оновлення свого парку.
  4. Приватні власники будуть вимушені призупинити експлуатацію своїх вагонів, відставивши їх у відстій, що негативно вплине на загальні обсяги забезпечення перевезень у країні.
  5. Одночасно з цим – призупиниться технічне обслуговування вагонів приватних власників в обсягах як поточних, так і планових ремонтів, та, як наслідок, завантаження замовленнями вагоноремонтних потужностей АТ «Укрзалізниця» та надходження коштів від ремонтів на його користь.
  6. Більшість інвестиційних проєктів, лізингових пропозицій та програм щодо розвитку вітчизняного ринку вагонобудування будуть згорнуті або вимушено тимчасово зупинені.

Український логістичний альянс, зі свого боку, звернувся до Державної регуляторної служби України, Мінінфраструктури України та Комітету Верховної ради України з питань транспорту та інфраструктури з пропозицією надати оцінку щодо рішень АТ «Укрзалізниця», пов’язаних із встановленням мінімальних ставок на використання піввагонів.

Нагадаємо, раніше Укрзалізниця знизила мінімальні ставки використання деяких типів вагонів ЦТЛ при реалізації через ProZorro.Продажі. Нові ставки вступили в дію з 9 грудня. Отже, відтоді:

  • піввагон — 343 грн/вагон на добу (раніше 602 грн; без ПДВ);
  • критий вагон — 536 грн/вагон на добу (раніше 720 грн; без ПДВ);
  • цементовоз — 373,24 грн/вагон на добу (раніше 572,88 грн; без ПДВ);
  • обкотишовоз — 500 грн/вагон на добу (без ПДВ);
  • зерновоз — 533 грн/вагон на добу (без ПДВ);
  • мінераловоз — 597,6 грн/вагон на добу (без ПДВ);
  • критий вагон, переобладнаний із рефрижераторного — 419,98 грн/вагон на добу (без ПДВ);
  • вагон-термос — 475,64 грн/вагон на добу (без ПДВ);
  • платформа — 267,58 грн/вагон на добу (без ПДВ);
  • платформа-лісовоз — 184,6 грн/вагон на добу (без ПДВ).

Читайте також