Міністерство розвитку громад та територій України розробило проєкт постанови Кабінету Міністрів, що передбачає реалізацію експериментального проєкту щодо руху довгомірних триланкових автопоїздів (ТЛАП) за маршрутами Київ-Одеса, Одеса-Київ.
Суть та мета експерименту
Проєкт акта пропонує запровадити реалізацію експериментального проєкту щодо застосування ТЛАП (механічних транспортних засобів, з’єднаних із двома причепами) протягом двох років з дня набрання чинності цією постановою. Метою експерименту є апробація застосування ТЛАП для перевезення подільних вантажів задля:
- збільшення ефективності використання автошляхів України;
- зменшення негативного впливу на дорожнє покриття;
- покращення якості послуг з перевезення вантажів зі зменшенням екологічного забруднення.
Наразі чинне законодавство суттєво обмежує використання на дорогах України довгомірних триланкових автопоїздів (довжиною понад 22 метрів та фактичною масою понад 40 тонн). Зокрема, законодавством не передбачено можливості видачі спеціального дозволу на рух таких ТЛАП для перевезення вантажів.
Під час реалізації експериментального проєкту тимчасово не застосовуватимуться положення низки нормативно-правових актів, включаючи пункт 22.5 Правил дорожнього руху, в частині визначення граничних габаритних та вагових параметрів транспортних засобів та їх составів.
Технічна обґрунтованість
Застосування ТЛАП відповідає цілям, визначеним Національною транспортною стратегією України, зокрема в частині зниження питомих витрат палива та скорочення викидів парникових газів.
Проведене у 2024 році дослідження ДП «Національний інститут розвитку інфраструктури» підтвердило технічну можливість експлуатації ТЛАП (довжиною 26 м та фактичною масою до 46 т) на маршруті автомобільною дорогою державного значення М-05 (Київ — Одеса).
Згідно з висновками дослідження, коефіцієнт приведення навантаження на вісь для ТЛАП становить 0,583, що у 1,9–2,5 раза менше, ніж у звичайних автопоїздів. Це, а також зменшення кількості прикладень навантаження у 2,7–3,7 раза, сприяє значному зменшенню зносу дорожнього покриття.
Міжнародний досвід
Використання довгомірних автопоїздів активно впроваджується у багатьох країнах Європейського Союзу, зокрема у Нідерландах, Німеччині, країнах Скандинавії, Польщі та Чехії.
Аналіз міжнародного досвіду свідчить про суттєві переваги використання ТЛАП:
- Економічна ефективність: Зменшення кількості рейсів веде до зниження витрат на пальне та оплату праці водіїв.
- Зменшення навантаження на інфраструктуру: Більша кількість осей рівномірно розподіляє навантаження, зменшуючи руйнування дорожнього покриття.
- Екологічна доцільність: Менша кількість рейсів призводить до зменшення викидів \(CO_{2}\) на тонну перевезеного вантажу.
Проєктом акта визначаються координатор та учасники експериментального проєкту, маршрут перевезення, технічні характеристики ТЛАП та особливості видачі дозволу на рух.
Консультації
Проєкт постанови розміщено на офіційному вебсайті Міністерства розвитку громад та територій України (Мінрозвитку). Зауваження та пропозиції від фізичних та юридичних осіб приймаються протягом одного місяця з дня оприлюднення на адресу: aleksandrov@mtu.gov.ua та на адресу Державної регуляторної служби України.
Відзначимо, що в проєкті постанови та Аналізі регуляторного впливу постанови «Про реалізацію експериментального проекту щодо руху довгомірних триланкових автопоїздів за маршрутами Київ-Одеса, Одеса-Київ» не міститься прямої інформації про вплив експерименту з ТЛАП на роботу чи інтереси Укрзалізниці.
Проте це невідмінно загострить рівень конкуренції між авто та залізничним транспортом, адже така ініціатива здешевить вартість доставки деяких видів вантажів до портів Великої Одеси.
Отримайте тестовий доступ до статистики та аналітики





