За 6 років транзитні вантажоперевезення залізницею впали на 55%
Новини бізнесу, Новини, Перевезення

У BRDO знайшли 14 інструментів регулювання ринку залізничних перевезень

В Офісі ефективного регулювання BRDO підготували зелену книгу «Залізничні вантажні перевезення». Мета проєкту – дослідження ринку перевезень. Про це йдеться на сторінці офісу у фейсбук.

Повідомляється, що дослідження ринку було проведено у чотирьох ключових блоках загального бізнес-процесу, які, зокрема, мають відмінності за ступенем концентрації та станом конкуренції:

  • перевезення вантажів залізничним транспортом — монопольне становище АТ «Укрзалізниця» з часткою 100%;
  • конкуренція відсутня, вихід МСП на ринок унеможливлює стан законодавства; надання послуг магістральних вантажних локомотивів — монопольне становище АТ «Укрзалізниця» з часткою 100%;
  • конкуренція відсутня, вихід МСП на ринок унеможливлює стан законодавства; надання в користування вагонів у межах України — ознаки монопольного (домінуючого) становища АТ «Укрзалізниця» з часткою, що перевищує 35%, бар’єрів для виходу на ринок не виявлено;
  • надання в користування інфраструктури залізничного транспорту — АТ «Укрзалізниця» є суб’єктом природної монополії.

«У НПА ринку виявлено 37 цілей регулювання, які часто дублюються з незначними змінами формулювань, 72% яких передбачено законами і 28% — підзаконними нормативними актами, а також 14 інструментів регулювання, що безпосередньо впливають на споживачів послуг залізничних вантажних перевезень», – ідеться в анотації до дослідження.

Експерти BRDO вважають, що галузь потребує змін, які забезпечать досягнення державної цілі розвитку, а наявні проблеми у функціонуванні залізничного транспорту вимагають провадження певних регуляторних заходів задля їхнього вирішення, у тому числі, але не виключно:

  1. Розділення організаційної та фінансової функцій оператора інфраструктури та перевізника.
  2.  Запровадження нової моделі організації пасажирських перевезень з метою припинення практики кроссубсидіювання із вантажними перевезеннями.
  3. Запровадження інвестиційної складової у тарифі, забезпечення прозорих умов встановлення тарифу на послуги інфраструктури і подальшого використання коштів виключно на утримання і ремонт об’єктів інфраструктури.
  4. Виділення операторів вантажних вагонів Укрзалізниці в окремі юридичні особи, що виведе їх із під впливу природньої монополії та поставить у рівні, конкурентні умови з приватними операторами рухомого складу.
  5. Запровадження Державних цільових програм щодо оновлення рухомого складу.
  6. Демонополізація ринку локомотивної тяги (створення належної законодавчої бази та видача дозволів на використання приватної тяги на магістральних коліях).

У BRDO нагадали, що стратегічним шляхом щодо обмеження монополізму та розвитку конкуренції, створення рівних умов для розвитку господарської діяльності підприємств транспорту є наполегливе виконання зобов’язань України за Угодою про асоціацію в частині залізничного транспорту, які полягають у запровадженні нової моделі ринку, аналогічної європейським залізничним системам. При цьому виконання наведених зобов’язань можливе лише за умови забезпечення прийняття нових законів України «Про залізничний транспорт України» та «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері транспорту».

Читайте також