
Дзяворук Сергій
Генеральний директор ТОВ «ТАС ДНІПРОВАГОНМАШ»
Сьогодні сфера вагонобудування України переживає непрості часи. Ринок вантажних перевезень з початку 2025 року зазнав стрімкого зниження, що, в свою чергу, несприятливо позначається на попиті на вантажні вагони нової побудови.
Рекордно низькі орендні ставки та профіцит вагонів
Одним із несприятливих факторів, що негативно вплинули на попит на новий вантажний рухомий склад, є рекордно низькі орендні ставки на залізничні вагони. На ринку напіввагонів, вагонів-хоперів для зерна спостерігається значний профіцит, спричинений продовженням строку експлуатації зношеного парку вагонів. Додатковим фактором тиску на орендні ставки є низька вантажна база як ГМК, так і зернотрейдерів.
Наслідки використання старих вагонів
Наголошуємо, що подовження безконтрольної експлуатації вживаних вантажних вагонів на українських залізницях сприятиме збільшенню негативних наслідків для безпеки руху, а також унеможливить рівність доступу до ринків залізничних перевезень нових вагонів у порівнянні із вживаними.
Потенціал українських вагонобудівних підприємств
Хочемо підкреслити, що на сьогодні українські вагонобудівні підприємства здатні повністю задовольнити попит на якісні та сучасні вантажні вагони з боку вітчизняних замовників, що також посприяє додатковому надходженню податків у бюджет країни та забезпечить роботою підприємства суміжних галузей промисловості. Так на сьогодні в Україні існують п’ять вагонобудівних підприємств, серед яких два підприємства – структурні підрозділи АТ «УКРЗАЛІЗНИЦЯ», а також три приватних вагонобудівних підприємства – ТОВ «ТАС ДНІПРОВАГОНМАШ», ПрАТ «КВБЗ» і «ДМЗ КАРПАТИ». З урахуванням виробничих потужностей приватних вагонобудівних заводів, вбачаємо можливим виготовляти вагони різних типів у розрізі наступної періодики:
- 2025 р. – 5,6 тис. вагонів;
- 2026 р. – 7-8 тис. вагонів;
- 2027 р. – 9-10 тис. вагонів;
- 2028 р. – 10-11 тис. вагонів;
- 2029 р. – 11-12 тис. вагонів;
- 2030 р. – 12-13 тис. вагонів.
Таким чином, протягом п’яти років загальними зусиллями вагонобудівні підприємства зможуть забезпечити оновлення вантажного парку загалом до 50 тис. вагонів (це складає третину зношеного парку залізничних вагонів, що підлягають списанню). Такі заходи не тільки збережуть залізничну інфраструктуру, а й дадуть змогу зберегти існуючі трудові ресурси і залучити нові, збільшити податкові надходження до бюджету країни та підтримати відновлення нашої держави у багатьох сферах.
У рамках постійного обговорення питання механізмів оновлення рухомого складу, зокрема між АТ «УКРЗАЛІЗНИЦЯ», Федерацією роботодавців України, Міністерством розвитку громад, територій та інфраструктури України, повідомляємо, що ТОВ «ТАС ДНІПРОВАГОНМАШ», як одне з найбільших вагонобудівних підприємств України, що активно продовжує виробництво вантажного рухомого складу у воєнний час, виконує постачання у рамках як міжнародних, так і вітчизняних проєктів, а також формує портфель майбутніх замовлень, готове долучитись до обговорення і консультацій між фахівцями відповідних міністерств, виробничими підприємствами та приватними власниками.
Програма USAID: підтримка аграріїв у закупівлі вагонів
Що стосується програми USAID в частині фінансування проєктів на придбання вагонів- хоперів для зерна та інших харчових вантажів, то певним чином дана програма дала можливість аграрним компаніям збільшити наявність залізничних вагонів зазначеного типу на залізницях України та вивозити зернову продукцію власними силами, без залучення вагонів в оренду. Однак наразі зменшення об’ємів залізничних перевезень призвело до відсутності експлуатації даних вагонів на повну силу. Більшість власників вагонів вимушені розглядати варіанти відстою рухомого складу.
Відсутність державної програми оновлення вагонного парку стримує розвиток галузі
Також одним із проблемних питань для стимулювання оновлення парку залізничних вагонів є відсутність з боку держави механізму податкових пільг, державних програм щодо часткового відшкодування витрат на закупівлю, а також – програм підтримки стратегічних підприємств.
Зважаючи на вищезазначене, із прагненням подальшої роботи, виробництва вітчизняного продукту, збереження робочих місць та забезпечення податкових надходжень до бюджетів усіх рівнів, з бажанням допомагати і бути корисними державі у боротьбі з окупантом повідомляємо, що ТОВ «ТАС ДНІПРОВАГОНМАШ» підтверджує свою промислову спроможність і готовність забезпечити виробництво нового рухомого складу у рамках оновлення вантажного рухомого парку України. Це беззаперечно стане запорукою зростання ВВП та сприятиме соціально-економічному зростанню нашої держави.
Отримайте тестовий доступ до статистики та аналітики