Думка

Валерій Ткачов: Доки будуть «трудові династії» крадіїв, вирішити проблему розкрадань зерна не вдасться

Валерій Ткачов, заступник директора Департаменту комерційної роботи АТ «Укрзалізниця»

Сьогодні поговоримо про крадіжки вантажів, що процвітають на залізниці і носять системний характер.

«Бджоли проти меду»

Приводом висвітлення даної теми стала проведена 14 вересня цього року нарада з питання збереження вантажів.

Організатором заходу виступило Головне управління воєнізованої охорони АТ «Укрзалізниця». На нараду були запрошені представники вантажовласників і служби ВОХР регіональних філій. Основна тема заходу – розробка спільних заходів щодо боротьби з крадіжками вантажів на шляху прямування.

Якщо говорити про статистику, за підсумками першої половини 2021 року зафіксовано зниження збитків УЗ від незбереження вантажів. Вони склали 17,8 млн грн, в той час як за той же період 2020-го – 26,6 млн грн. Таким чином, зниження склало майже 9 млн грн. Це сталося за рахунок скорочення крадіжок вугілля і коксу. Збитки за даними номенклатурами знизилися з 23,5 до 10,7 млн грн.

За це варто подякувати, в першу чергу, співробітникам Національної поліції, які провели оперативну роботу і виявили злочинні групи, які систематично займалися розкраданням вугілля на Придніпровській і Донецькій залізницях. Ви, мабуть, пам’ятаєте сюжети із затриманням зловмисників, в тому числі і залізничників.

Як виявилося, керівники ВОХР даних залізниць про цю проблему знали і протягом 3-х років інформували всі правоохоронні органи (Нацполіція, СБУ, ДБР). Правда, нікого не збентежило, що в числі затриманих були як раз співробітники ВОХР.

По зернових вантажах ситуація протилежна. За підсумками півріччя збитки через їх розкрадання збільшилися в 4,5 рази (з 0,9 до 4,0 млн грн). Таким чином, зерно зайняло 2-ге «почесне» місце в структурі збитків Укрзалізниці від незбереження вантажів з часткою 23%. На першому місці залишаються вугілля і кокс, частка яких з 89% зменшилася до 60%.

Збільшилася також кількість складених комерційних актів через незбереження вантажу (на відповідальність УЗ) – з 3265 до 3530 актів.

Непокоїть той факт, що з 4184 матеріалів по незбереженню вантажів, спрямованих в Нацполіцію, по 224 матеріалах (5%) відмовлено в кримінальному провадженні; по 1666 (40%) – не отримано жодної відповіді, кримінальні справи не відкриті. Вдумайтеся тільки в цифри: 45% зібраних матеріалів по розкраданню вантажів йдуть просто в «шухляду»!

«Головне в ході розслідування – не вийти на самих себе!»

Тим часом на мережі АТ «Укрзалізниця» продовжують діяти організовані злочинні групи, до складу яких входять в тому числі і співробітники Укрзалізниці (стрільці, диспетчери, чергові по станції і т. ін.). Все це покривається місцевим криміналітетом і співробітниками правоохоронних органів.

Затримання “на гарячому” крадіїв зерна відбувається нечасто

Локація проблемних дільниць добре всім відома. Зокрема, на крадіжці зерна на ст. Колосівка Одеської залізниці виросло вже не одне покоління, маємо «трудові династії». Продовжують благополучно там працювати всі співробітники ВОХР.

За підсумками останніх зустрічей представникам воєнізованої охорони була передана оперативна інформація про те, хто цим займається, де і як відбувається крадіжка, представлені адреси, номери машин…

Результату боротьби з цими групами ми не бачимо. «Династії» злодіїв продовжують працювати на своїх ділянках! Я особисто глибоко сумніваюся, що керівники Головного управління воєнізованої охорони Укрзалізниці не знають про ці проблеми.

В той же час вони заявляють про такі основні питання в роботі: нехватка співробітників; слабка технічна база (відсутність автомобілів, засобів зв’язку); підпорядкованість регіональних підрозділів ВОХР керівникам доріг, що ускладнює координацію і управління співробітниками; відсутність повноважень правоохоронних органів і т. ін.

«Наша пісня гарна й нова, починаймо її знову»

Шкода, але фрази «не красти» і «не покривати злодійство» не можна записати в офіційні протоколи нарад.

Звучали такі пропозиції для подолання проблеми з крадіжками зерна з вагонів:

  • Налагодити взаємодію ВОХР і Нацполіціі. Для цього систематично проводити зустрічі для координації заходів та обміну інформацією. Розробити алгоритм фіксації розкрадання вантажу, збитку і оперативного визначення потерпілої сторони (виявляється, саме через це розвалюється більшість кримінальних справ).
  • Організувати відстій кинутих тимчасово затриманих поїздів лише на спеціально відведених дільницях мережі, на яких ВОХР зможе забезпечити охорону вагонів.
  • Дозволити доступ в парки станцій представників приватних охоронних компаній для проведення спільного патрулювання проблемних станцій (після відповідного інструктажу з правил безпеки).
  • Організувати постійний обмін інформацією між представниками вантажовідправників і ВОХР через диспетчерську службу Головного управління воєнізованої охорони УЗ.

Однак навряд чи вдасться зрушити проблему з мертвої точки, поки не будуть реалізовані наступні три умови:

– поки не буде реальних звільнень співробітників ВОХР та інших залізничників, задіяних в крадіжці вантажів;

– поки власники вагонів-зерновозів не проведуть модернізацію розвантажувальних вузлів для ускладнення злодійства;

– поки Нацполіція не відпрацює по злочинних групах, які діють уже не один рік.

«Більше заробляй! Менше кради!!!» Тільки так можна врятувати залізницю.

P.S.: Ніколи не сердься на людину за те, що вона говорить правду!

 

Читайте також