Cпецпроєкт: Контейнери, Думка

Володимир Шемаєв: Філія «Ліски» має стати конкурентнішою в партнерстві з приватними компаніями

Володимир Шемаєв, заступник директора Департаменту інвестиційної діяльності АТ «Укрзалізниця»

 

Керівник АТ «Укрзалізниця» нещодавно озвучив тезу про необхідність допуску приватного капіталу до великого оператора контейнерних платформ, що перебуває у власності компанії. Експерти могли зробити висновок, що мова йде про інтермодальний бізнес «Укрзалізниці», зосереджений у філії «Ліски».

Це унікальний актив, оскільки в рамках одного суб’єкта господарювання ринку надаються одночасно чотири ключові послуги: національна мережа терміналів, фітингові платформи і контейнери, послуги експедирування та ремонту контейнерів. «Ліски» управляє п’ятьма терміналами в головних центрах споживання і логістики: Київ, Харків, Одеса, Дніпро і Чоп. Компанія оперує також понад 3,5 тис. фітингових платформ і більше 4 тис. контейнерів, стандартизованих ISO для морських перевезень. Річний обсяг перевезень – в середньому 200 тис. TEU.

Зважаючи на капіталомісткість даного бізнесу і незначну контейнеризацію в Україні, довгий час положення національного залізничного оператора на ринку залишалося практично монопольним. Після створення акціонерного товариства на залізничному транспорті в 2015 році і з огляду на розвиток приватних морських контейнерних терміналів, перш за все ТІС-КТ (порт «Південний»), КТО/HHLA і «Бруклін-Київ Порт» (порт Одеса), Рибний порт (порт Чорноморськ), приватний бізнес став проявляти інтерес до організації маршрутних контейнерних поїздів. Адже вони подовжують сервіс морських ліній і терміналів ближче до «дверей» клієнта. Крім того, бізнесу цікаві інвестиції в інтермодальні термінали.

За останні кілька років в Україні спостерігається стрімкий розвиток внутрішніх та міжнародних сервісів (аж до Роттердама від Global Ocean Link), а також будівництво приватних інтермодальних терміналів.

Найбільш динамічний розвиток отримала мережа терміналів N’UNIT, що зв’язує центри споживання з найбільшим портом країни – «Південним», в якому оперує DP World TIS Pivdennyi. Досить успішною можна назвати і роботу Західного контейнерного терміналу в Тернополі. В даний момент тривають роботи з будівництва у Львівській області прикордонного з ЄС терміналу «Мостиська драй порт» великими приватними інвесторами (компанія «Лемтранс»).

На ринку контейнерних залізничних перевезень уже присутні «Українська інтермодальна компанія» (HHLA), MedLog (MSC), «Левада-Карго», GOL та інші.

Все це вказує на впевненість приватного бізнесу в зростанні ринку контейнерних залізничних перевезень як по Україні, так і в транзитному напрямку. При цьому варто відзначити той факт, що в портах перевантажується більше 1 млн TEU на рік.

Конкуренція державного інтегрованого оператора контейнерних терміналів і перевезень з ефективними приватними операторами, ймовірно, можлива. Але, в умовах обмеженого інвестиційного ресурсу у держави і частої зміни векторів розвитку, зменшуються шанси на рівнозначні механізми і умови господарювання в довгостроковій перспективі.

Тому одним з варіантів можливого розвитку інтермодального бізнесу менеджмент Укрзалізниці розглядає створення партнерства у формі спільного підприємства або в іншому форматі (у вигляді окремої інтермодальної компанії), з контрольною часткою у держави, з одним або пулом приватних міжнародних операторів (інвесторів). Стратегічні опції і питання залучення приватного капіталу будуть досліджені найближчим часом в рамках співпраці з німецькими колегами з DB Engineering&Consulting. Це дозволить окреслити обсяги і предмет партнерства, в тому числі – в контексті розвитку мережі терміналів у центральній і західній частинах країни.

У такого партнерства вбачається два основних завдання. Перше – залучити приватну експертизу в управління логістичним бізнесом, орієнтованим на клієнта, і впровадити цифровізацію бізнес-процесів. Друге – активізувати відносини з морськими лініями і міжнародним транзитом контейнерів. Йдеться, зокрема, про напрямки Європа–Азія та Балтика–Чорне море.

У питанні майбутнього інтермодального бізнесу Укрзалізниці головне – не повторити шлях окремих держстивідорів в портах, які після «відкриття ринку» для приватних портових операторів значно скоротили свою частку на ринку послуг, залишившись зі зношеними активами, надмірною чисельністю персоналу і неможливістю реінвестувати прибуток. Навпаки – для ринку контейнерної залізничної логістики, що динамічно розвивається, державі та приватному бізнесу слід формувати партнерство для повноцінної реалізації транзитного потенціалу України.

Партнерство з приватними операторами з досвідом і репутацією, при збереженні контролю з боку держави, може і повинно підвищити конкурентоспроможність підприємства.

Читайте також