Новини, Перевезення, Укрзалізниця

Які питання обговорювали в ході першої зустрічі в Укрзалізниці із зерновиками

У четвер, 9 вересня, Укрзалізниця провела першу анонсовану зустріч із представниками ринку перевезень зернових вантажів щодо актуальних питань роботи в нинішньому сезоні. В ході заходу обговорювалися питання поліпшення ефективності перевезень. На заході був присутній кореспондент Rail.insider.

У приміщенні філії «Центр транспортної логістики» АТ «Укрзалізниця» у Києві зібралися близько 30 представників компаній, що займаються виробництвом, зберіганням та перевезенням зерна. Крім того, захід транслювався онлайн в мережі інтернет.

Ведучим заходу виступив заступник Департаменту комерційного господарства АТ «Укрзалізниця» Валерій Ткачов. Він розповів про статистику перевезень з початку поточного року. За його даними, за 8 місяців 2021 року перевезено 17 млн 988 тис т зерна. Це на 3,5 млн менше, ніж за відповідний період торік. Причиною зменшення обсягів, за словами Валерія Ткачова, є малий урожай 2020 року.

Що стосується підсумків серпня 2021 року, то тут також спостерігалося падіння порівняно з минулим роком через пізній початок збиральної кампанії внаслідок погодних умов. Минулого місяця перевезено 3,7 млн. т зерна, що на 220 тис. т менше. Щодо показників обороту вагонів, то в серпні середній час становив для приватного вагона 10,05 діб, а для вагона «ЦТЛ» – 10,55 діб.

Все це відбувається на фоні зростання загальних перевезень вантажів українською залізницею. За 8 місяців по ній транспортовано 201 млн т вантажів. Це на 5 млн т, або на 2,6% більше, ніж за той же період торік.

Проте зернові перевезення також мають прогноз щодо росту, враховуючи уже рекордні показники збору ранніх зернових та не менш вражаючі прогнози на урожай пізніх культур.

Аукціони кожен день

АТ «Укрзалізниця», враховуючи зростання попиту на вагони-зерновози, збільшила свій робочий парк зерновозів з 5,7 тис. на початку минулого місяця до 6,8 тис. Найближчим часом намічено довести цю кількість до 7 тис.

Розподіляти вагони планується переважно через електронні аукціони в системі «Прозоро». Починаючи з 20 серпня вже проведено ряд таких торгів. Їхні результати – вартість користування зерновозом зросла від базової ставки 540 грн до 1005 грн.

«Близько 95% вагонів ми уже виставляємо на аукціони. Торги відбуваються кожного дня, по буднях, в режимі англійського аукціону (на підвищення – ред.). Виставляємо на сьогодні по 500 вагонів на добу. Приблизно стільки ж і відправляємо. Отже для зерновиків прозорий механізм розподілу вагонів ми забезпечили. Запрошуємо всіх до участі в аукціонах. У разі виграшу ви отримаєте гарантовану подачу вагонів і перевезення», – наголосив Валерій Ткачов.

До речі, під час зустрічі, з боку бізнесу піднімалося питання створення каналу розповсюдження інформації про перебіг аукціонів. Це може бути незабаром на окремому Telegram-каналі, або на сайті «ЦТЛ».

Одною з проблем у перевезеннях є низька, порівняно з рівням навантаження, спроможність інфраструктури поблизу морських портів, які зазвичай є пунктами призначення для зернових вантажів. Та якщо таких станцій близько десятка, то елеваторів, що навантажують по всій Україні, – понад 500.

Це обумовлює суттєві складнощі як при виконання заявок на подачу порожніх вагонів, так і при вивантаженні. При цьому чимало потягів скупчуються на припортових станціях, а прилеглі залізничні лінії працюють на грані можливостей.

Маршрутизація і планування

Один із варіантів покращення ситуації – маршрутизація. Наразі вона становить лише 30%. Проте, учасники ринку перевезень зазначили, що не завжди є можливість сформувати такі состави, а подекуди вартість маршрутних відправлень, через станційні збори, виходить вищою за групові.

Ряд присутніх на нараді висловили зацікавленість у впровадженні довгострокового планування перевезень. Учасники ринку розуміють, що ситуація на залізниці складна і напередодні пікових перевезень урожаю (у жовтні – листопаді) хотіли би бути впевненими у вивезенні зерна.

Зокрема, із пропозицією визначитись із плануванням на місяць вперед запропонував заступник генерального директора з логістики ТОВ СП “НІБУЛОН” Сергій Калкутін.

Проте, за словами Валерія Ткачова, подібне планування може бути повернуте за двох умов: якщо буде визначено відповідальність сторін за невиконання зобов`язань (штрафні санкції) та при певному ліміті вагонів, що можуть бути розподілені через механізм завчасного планування. Друге пов`язане з тим, що на ринку є чимало компаній із невеликими обсягами перевезень, які не можуть планувати свою роботу на довгі терміни, як це можуть собі дозволити крупні підприємства. Оскільки залізниця зобов`язана задовольняти потреби всіх учасників ринку, то частину замовлень необхідно передбачити під короткострокові (спотові) контракти.

За інформацією представників Укрзалізниці, нині гранична можливість навантаження зерновозів Укрзалізниці на добу складає 2,5 тис. вагонів.

Отже, сторони домовилися продовжити спілкування, адже в планомірних перевезеннях зацікавлені всі.

Крім того, на нараді порушувалися питання зміни тарифних відстаней у серпні поточного року, спрощення використання запірно-пломбувальних пристроїв (скасування так званої «плашки» на пломбі) та схоронності вантажів. Зокрема, деякі з учасників виявили зацікавленість у допуску приватних охоронних компаній до станцій слідування вагонів з зерном. Ситуація з крадіжками зерна лишається доволі напруженою на фоні поліпшення статистики по інших вантажах, зокрема, вугіллю.

Наступна щотижнева нарада щодо ситуації з перевезеннями зерна запланована на 16 вересня.

 

 

Отримайте тестовий доступ до статистики та аналітики

 

Читайте також