Інтерв'ю

Юрій Щуклін: Залізниці РФ та Білорусі навмисно тримають порожні вагони у Польщі

На запитання Rail.insider відповів Юрій Щуклін, засновник транспортно-логістичної компанії «Зертек», член логістичного комітету «Європейської Бізнес Асоціації», радник голови правління АТ «Укрзалізниця».

– Як відбилося на діяльності вашої компанії в Україні широкомасштабне вторгнення Росії в Україну 24 лютого?

– Повноцінна діяльність нашої компанії призупинилась. 40% персоналу виїхало за межі країни. Замовники послуг наразі не готові до постановки звичайних завдань. До того ж, основні наші напрямки роботи та перевезень були залізницею на морські порти Чорного моря. Зараз змінилось усе.

– Які перспективи для бізнесу ви вбачаєте в подальшому при продовженні бойових дій?

– Бізнес уже шукає інші шляхи для логістики вантажів, і деякі з них знайдені. Але вони ніколи не замінять та не заповнять провізну спроможність нашої інфраструктури та портів. Думаю тепер, коли ми її втратили, всі гідно оцінили те, що мали.

– Чи є тренд щодо переорієнтації перевезень з морських портів в напрямку західних прикордонних переходів України з країнами ЄС? Як це вплине зокрема на логістику зернових?

– Перенаправити всі вантажі наразі немає можливості як у зв’язку з неготовністю інфраструктури на перехідних вузлах західних кордонів, так і неготовністю поглинання вантажів інфраструктурами країн ЄС.

Крім того, на деяких ділянках широкої колії (1520 мм), розташованих у європейських країнах, є скупчення порожніх вагонів російської та білоруської залізниць. На Львівській залізниці і на підходах до Ізова на лінії LHS через цю проблему стоять багато поїздів. У Польщі вони вже не можуть роз’їхатися через зайнятість порожніми вагонами залізничних адміністрацій Білорусі та РФ. Ті цілеспрямовано не надають інструкції на відправлення вагонів з LHS, використовуючи її колії для відстою рухомого складу.

З іншого боку, поглинання зернових вантажів доступними портовими потужностями ЄС (Констанца та Гданськ), на мою думку, зараз біля 5% від необхідного.

– Як швидко ви могли б відновити повноцінну роботу за умови завершення бойових дій та відведення російських окупаційних військ?

– За умови завершення бойових дій та відновлення повноцінного функціонування портів та Укрзалізниці, наша компанія почне роботу в наступні 24 години.