Економіка, Новини, Порти

Збитки через простій суден у чергах «зернового коридору» сягнули 1 млрд доларів, — УЗА

Збитки, яких зазнала Україна через простій кораблів у чергах «зернового коридору», перевищили 1 млрд доларів. Про це заявив президент Української зернової асоціації (УЗА) Микола Горбачов, передає Rail.insider із посиланням на «Інтерфакс-Україна».

«Це ті гроші, які не отримали українські сільгоспвиробники. Це ті гроші, які трейдери заплатили власникам суден за те, що кораблі стояли дуже довго в черзі», — пояснив очільник УЗА в ефірі Freeдом.

Микола Горбачов зазначив, що РФ не приймає планів та умов України щодо формування черговості перевірок суден, які очікують. Через це портові термінали не можуть працювати ритмічно.

За словами президента УЗА, «зерновий коридор» є вельми ефективним каналом постачань українських сільгосптоварів за кордон, адже за ним було відправлено клієнтам 50% усієї експортованої агропродукції. Решту 50% експортували альтернативними шляхами: через Дунай, залізницею та автотранспортом.

Розповідаючи про зупинку роботи морського порту Південний і виключення його з роботи «зернового коридору», очільник Асоціації зазначив, що це стало «черговою перемогою РФ у торгах», які відбуваються в межах перемовин у Стамбулі з відновлення експорту української сільгосппродукції морем, і висловив сподівання, що вихід із ситуації буде знайдено.

«Росія маніпулює будь-якими даними. Вона намагається внести будь-яку турбулентність (у переговори, — ред.), щоб усе було непрогнозовано. Порт Південний — один із найефективніших з відвантаження зерна. Відповідно, він найбільше був завантажений», — пояснив він і додав, що наразі питання з експортом української сільгосппродукції з порту не вирішено.

Окрім того, Микола Горбачов повідомив, що країна-агресорка продовжує красти українське зерно. Усі такі факти документує Міністерство закордонних справ України, там знають прізвища всіх команд суден, які його перевозять. «Я впевнений, що Україна отримає компенсацію за все вкрадене зерно», — наголосив він.

За оцінками УЗА, в України з початку повномасштабного вторгнення вже вкрадено приблизно 4 млн т зерна. Його покупцями стали підсанкційні країни. Але вони також обережно ставляться до вкраденого в України зерна. Зокрема, був випадок, коли Лівія відмовилася його купувати, розповів очільник і додав, що торгувати краденим товаром РФ стає дедалі складніше.

«За краденим зерном кораблі заходять як злочинці — вночі: відключають GPS-трекери, проходять як невидимки, вантажаться, а потім йдуть у невідомому напрямку. Однак програма marine traffic дає змогу відстежити, куди ці кораблі прямують, скільки і що перевозять. Усі факти Україна фіксує», — пояснив він.

Президент УЗА наголосив на тому, що РФ краде не лише українське зерно, а й покупців. «Під час війни Росія використовує механізм блокування України як великого експортера, щоб самій працювати в країнах нашого традиційного збуту. Якщо Україна платить мільярди за простій, то у РФ простоїв немає. Їхня пропозиція для клієнта може видаватися кращою», — сказав Микола Горбачов.

За його словами, РФ саме таким методом зміцнила свої позиції на ринку найбільшого імпортера пшениці Єгипту, куди наростила поставки. Покупці зерна потребують ритмічних поставок, щоб завантажити роботою свої млини. Вироблене на них борошно потрібне для випічки хліба. Покупець змушений обирати більш надійного постачальника — це основна причина втрати Україною своїх ринків збуту зернових.

Очільник УЗА підтвердив, що українські зернотрейдери очікують розблокування портів у Миколаєві, де розташовано 11 сучасних терміналів, через які можна було б відвантажити на експорт близько половини всіх поставок морем. Однак зернотрейдери розуміють складність реалізації цієї ініціативи через окупацію російськими військовими одного боку Дніпра, звідки можуть здійснюватися обстріли суден.

При цьому заяви РФ про скорочення експорту добрив і зерна Микола Горбачов назвав брехнею і маніпуляцією, оскільки статистика і факти, за його словами, доводять зворотне.

Як повідомлялося раніше, за 42-й тиждень роботи «зернового коридору», з 15 по 21 травня, через морські порти Одеської області було експортовано 118,3 тис. т агропродукції, що на 78% менше, ніж тиждень тому.

 

Отримайте тестовий доступ до статистики та аналітики

Отримати

 

Читайте також