Міжнародні новини, Новини

Глибока криза на російській залізниці

Російські залізниці третій рік поспіль фіксують скорочення вантажних перевезень через санкції та труднощі з управлінням рухом поїздів. Про це повідомляє RAIL.insider з посиланням на низку російських видань та РЖД.

Так, за інформацією РЖД, у листопаді обсяги завантаження на мережі впали на 5,8% у порівнянні з аналогічним періодом минулого року — до 95,6 млн тонн. Водночас за 10 місяців цей показник знизився на 4,4%. Далі коротко про причини кризи на російській залізниці.

Вантажна база

За даними аналітиків MMI, російська залізниця цього року переживає «найглибший провал» за останні 16 років — «з часів кризи 2008–2009 років». Так, з 15 категорій вантажів, які відстежує компанія, 11 показали спад. До прикладу, перевезення вугілля — основного вантажу РЖД, що становить близько третини загального обсягу перевезень, — скоротилися на 6,2% після різкого падіння експорту. Це змусило вугільні компанії скоротити видобуток до мінімуму з часів пандемії 2020 року. Водночас завантаження чорних металів знизилося на 9,9% — це також спричинено скороченням експорту металургійної продукції.

Швидкість поїздів

Крім того, зростають проблеми всередині мережі РЖД. Середня швидкість руху поїздів на ділянках у першій половині року впала до мінімуму за 12 років (36,5 км/год), а в окремі місяці знижувалася нижче 35 км/год — найгірший показник з 1991 року.

Рухомий склад

Наростальні проблеми з рухомим складом та спроба перенаправити вантажопотоки на схід поставили мережу РЖД — третю за розміром у світі — на межу транспортного колапсу. Торік кількість «покинутих поїздів» збільшилася в 2,4 раза, до 42,6 тисячі, зокрема через масові поломки локомотивів. Зокрема тепловозів, які колись вироблялися в Україні.

Люди
У 2024 році російську компанію також вразила кадрова криза — РЖД не вистачає складальників поїздів, оглядачів вагонів, монтерів колії тощо. Дефіцит кадрів дедалі частіше не просто обмежує, а майже паралізує роботу станцій.

Вагонобудування

Також через кризу на РЖД, із труднощами стикаються провідні вагонобудівні компанії росії. Зокрема через рішення російських залізниць обмежити приймання нових вагонів. За даними російських журналістів, зараз на заводах накопичилося понад 2 500 нових вагонів, які не можуть бути доставлені замовникам, оскільки РЖД не приймає їх у свою мережу. Виконавчий директор Асоціації вагонобудівників Росії Євгеній Семенов каже, що РЖД пояснює проблему надлишком вагонів у своїй мережі, який оцінюється більш ніж у 250 000 одиниць. Тож компанія запровадила обмеження на реєстрацію нових вагонів. Ситуація наскільки складна, що деякі виробники демонтували вагони.

Деякі аналітики вважають, що ситуація з профіцитом вагонів виникла через недостатню пропускну спроможність залізничної мережі країни. Адже запровадження західних санкцій призвело до майже повного перенаправлення російських залізничних вантажопотоків із західного напрямку на схід. Однак інфраструктура на Далекому Сході не була готова до таких обсягів вантажів. Також ситуацію в РЖД і в російській економіці в цілому погіршує і напад росії на Україну, адже залізнична мережа в першу чергу завантажується пріоритетними вантажами – тобто, військовою продукцією.

 

 

Отримайте тестовий доступ до статистики та аналітики

Отримати

 

Читайте також