Скільський: Збільшення обсягів перевезень зернових стало можливим завдяки зменшенню перевезень інших категорій вантажів
Перевезення, Новини, Статті

Головні залізничні ризики нового зернового сезону

Скільський: Збільшення обсягів перевезень зернових стало можливим завдяки зменшенню перевезень інших категорій вантажів

Автор статті:
Всеволод Великодний
головний аналітик BGS Rail

В межах 20-ї Міжнародної конференції Grain & Maritime Days in Odessa 2021 головний аналітик BGS Rail Всеволод Великодний висвітлив проблематику перевезення зерна залізничним транспортом. Головні тези далі.

За останні 5 років залізничний транспорт втратив на користь інших видів транспорту біля 8 млн тонн зернових вантажів, які перевозились на відстань до 600 км.

Це свідчить про те, що на ринку є безліч факторів, які впливають на баланс ринку залізничної логістики перевезення зерна:

Падіння врожайності

Падіння врожайності в 20/21 маркетинговому році (МР) дозволило ринку спокійно працювати. Складських потужностей вистачало для зберігання зерна і вичікування вдалого часу для продажу. Втім, в цьому році, згідно з прогнозами, врожайність прогнозується на 8-12 млн тонн вища, до того ж залишилося перехідних 7 млн тонн. Тому можливості довгострокового зберігання зерна у багатьох будуть обмежені, везти зерно треба буде «тут, зараз і якнайбільше».

COVID-обмеження

«Завдяки» коронакризі знизилося навантаження на інфраструктуру. Це пов’язано зі зменшенням пасажирських перевезень (зменшення навантаження на пропускну здатність і вивільнення тяги), що дозволило прискорити рух вантажних вагонів. Але два роки «в режимі енергозбереження» пасажирської вертикалі Укрзалізниці витримати буде дуже складно. Тому вже зараз компанія запускає рух пасажирських і регіональних поїздів в повному обсязі. А це означає, що в курортний сезон будуть призначатися додаткові пасажирські поїзди по Одеському напрямку.

“Заморозка” тарифів

Вартість інфраструктурної складової тарифу перевезення залишається незмінною вже більше 26 місяців. І логіка підказує, що вона повинна відбутися в самий розпал сезону, адже необхідно буде встигнути «доотримати» кошти для успішного (або хоча б часткового) виконання амбітного фінплану. Про такі плани і заявив новий міністр інфраструктури.

Профіцит зерновозів

На сьогоднішній день кількість зерновозів, які теоретично можуть бути залучені до перевезень, складає біля 30 тис. вагонів (10 тис. з них власності АТ “Укрзалізниця” та 20 тис. – інших власників). З них із простроченими плановими ремонтами – 4.5 тис. зерновозів (4 тис. – вагони УЗ). Більше ніж 5.5 тис. зерновозів Укрзалізниця має відремонтувати до кінця поточного року. Більше 3.3 тис. зерновозів мають відремонтувати до кінця року інші власники. Таким чином, на кінець року ми можемо мати ситуацію, коли кількість зерновозів, які можуть бути задіяні в перевезеннях, складе 17-19 тис. вагонів.

Оборот

Ключовим показником, від якого буде залежати, чи чекати дефіцита зерновозів в новому сезоні, є оборот вагона. Якщо перевізник буде тримати показник обороту зерновоза на рівні 10-12 діб, то будемо мати помірний профіцит вагонів. 

Умовна потреба парку приведена в таблиці (таблиця оборот/обсяг перевезень).

Втім, очікувати збереження балансу не доводиться. За місяць до старту сезону Укрзалізницею не сформовано ніяких планів щодо нового сезону. А це означає, що при погіршенні ситуації перевізник знову почне приймати швидкі рішення, будуть з’являтися чергові «гарячі пропозиції». 

У попередніх сезонах такими були «графікові відправки», «довгострокові контракти» і «малодіяльні станції». Про успішність впровадження нових правил посеред сезону можна судити по тому, що на даний момент всі ці нововведення скасовані або припинені.

Читайте також