Ткачов: Доходи Укрзалізниці від використання вагонів дійсно знизяться
Перевезення, Новини

“Гра в довгу” для ринку від Укрзалізниці: причини та ймовірні наслідки

Укрзалізниця вперше в історії почала реалізовувати вагоновідправки у піввагонах на період до трьох років. Як будь-який новий процес, він викликав дискусію на ринку й наразі немає єдиного бачення наслідків такого рішення Перевізника. Докладніше про це та очікування ринку далі.

У січні Укрзалізниця реалізувала 1,26 млн вагоновідправок у піввагонах з фактично фіксованою вартістю використання у 480 грн/добу без ПДВ на майбутні три роки. Таким чином забронювавши приблизно 15% ринку навантаження в піввагони на цей період.

Попри те, що процес реалізації відбувся через так звані “голландські аукціони” у системі ProZorro.Продажі, але переможцем на всіх цих аукціонах (21 аукціон по 60 тис. вагоновідправок кожен) стало ТОВ “Метінвест-Шиппінг” Ріната Ахметова.

Як так склалося?

Перемога була без конкуренції, адже підприємство було єдиним учасником. Це призвело до того, що компанія отримала відправки за найнижчою ціною, яку передбачала процедура.

Тут треба пояснити, що регламент “голландських аукціонів”, на відміну від класичних (англійських), передбачає покрокове зниження ціни до заявленого мінімуму або поки один з учасників не зупинить пониження.

Якщо учасників двоє, то після зупинки пониження йдуть торги вже на підвищення за класичним сценарієм. У нашому випадку учасник був один і, звісно, він дочекався, коли ціна на відправки впаде до 480 грн (мінімум).

Що в результаті?

Укрзалізниця прямо говорить, що її мета – збільшити частку використання вагонів ЦТЛ на ринку з 19% до 35%. Тому така угода збільшить її шанси на досягнення відповідного KPI.

Щодо дохідності їхніх перевезень, то наразі ціна для “Метінвест-Шиппінг” не є для УЗ критично низькою.

Адже з 1 лютого Перевізник встановив ставку на використання піввагонів у 500 грн. Якщо ж брати ProZorro.Продажі, то там мінімальна ціна використання піввагона від УЗ на короткий срок становить 343 грн, тоді як середньозважена вартість у грудні склала 416 грн/добу без ПДВ.

Як бачимо, мова про преференції для “Метінвест-Шиппінг” за нинішньої ситуації не йде. Тим паче, в УЗ наголошують, що ціна може змінюватися залежно від курсу долара.

“Укладений контракт надає право використання вагонів цього типу протягом трьох років, а ціна контракту буде коригуватися кожні три місяці відповідно до курсу долара”, – заявляють у компанії.

Зазначимо, що вартість використання вагона не завжди залежить саме від курсу долара, а іншої індикативної прив’язки в договорі не передбачено. Хоча на вартість також впливають обсяги навантаження, кількість вагонів, задіяних у перевезеннях, оборот вагона тощо.

Ще одним важливим моментом є встановлений договором коефіцієнт порожнього пробігу – 0.56, у той час як чинний коефіцієнт дещо більший, а саме 0.64. Тому й виникають питання, чи буде збільшення частки ринку корелюватися зі збільшенням дохідності Перевізника?

Проте вже зараз можна констатувати, що Укрзалізниця отримала гарантовані замовлення, до того ж від компанії з пулу Ахметова, яка зазвичай користується приватним парком “Лемтрансу”, що також дотичний до структури СКМ.

Реакція представників ринку

Директор BGS Rail, яка є власником парку приватних піввагонів, Даріус Закараускас, відповідаючи на запитання: “Чи вигідна ціна 480 грн на добу?”, говорить, що власники приватних вагонів наразі укладають середньострокові й спотові контракти, адже не готові “грати в довгу”.

“На сьогодні визначити ринкову вартість довгострокових контрактів досить складно. Віддавши частину свого робочого парку під гарантовані перевезення, АТ «УЗ» збільшить попит на вагони в інших клієнтів. Ніхто, крім АТ «УЗ» не готовий працювати собі в мінус тривалий час. Загалом ми відзначаємо тенденцію до повернення до вартості оренди приватних піввагонів на рівень 560-700 грн/добу”.

Крім того, у компанії заявляють, що за такої ставки вкладатися в оновлення рухомого парку невигідно.

“Якщо спрощено рахувати, то в собівартість експлуатації вагона закладено всі види ремонтів – до 6 $, погашення кредитних зобов’язань – 6-12 $, адміністративні витрати – 1-2 $. Разом маємо люфт – 13-20 $ залежно від віку парку й умов фінансування.

У будь-якому разі вартість оренди піввагона до 500 грн/добу можлива тільки в стані стагнації ринку, за якого вкладатися в оновлення рухомого складу та інші інфраструктурні проєкти ризикнуть одиниці”, – заявив Закараускас.

З тим, що ставка УЗ не є привабливою, погоджуються й у вищезгаданому Лемтрансі.

“Запропонована УЗ ставка робить перевезення невигідним. Вартість перевезення завжди має бути економічно обґрунтована й прорахована. В іншому разі інвестування в піввагони стає непривабливим і може мати наслідки для всього ринку”, – прокоментували в пресслужбі компанії.

Та все ж таки, у BGS Rail очікують зниження профіциту піввагонів внаслідок укладання довгострокових договорів УЗ.

“Профіцит вагонів складається з двох чинників – кількість вагонів та їхній обіг. На сьогодні діє заборона на ввезення вагонів власності РФ, тому чекати подальшого збільшення парку вагонів не варто. А ось показник обороту вагонів може збільшитися, адже технології управління парком АТ «УЗ» не ідеальні, тому ми очікуємо невелике зниження профіциту вагонів”.

Ще одним важливим питанням є те, чому на лоти подався лише один учасник. Можливо, потенційних вагоновідправників відлякували великі обсяги, які вони мали гарантувати Перевізнику.

“Судячи з результатів проведених торгів, жоден великий вантажовідправник не готовий гарантувати й передати 50-100% навантажень під одного власника вагонів. Переможець «Метінвест-Шиппінг» матиме можливість здійснювати навантаження на десяти своїх підприємствах із загальною часткою завантаження у вагони ЦТЛ не більше 20%”, – зокрема заявив Закараускас.

Щоправда, варто додати, що менші обсяги також не викликали ажіотажу в учасників ринку. Наприклад, у січні УЗ реалізувала 85 тис. вагоновідправок терміном на один рік через ті ж самі “голландські аукціони”. Переможцями лотів стали:

  • ДТЕК “Павлоград” (два аукціони по 20 тис. вагоновідправок);
  • ТОВ “Інтвайс” (два аукціони: 20 тис. та 10 тис. вагоновідправок);
  • ТОВ “Ніка Транс Логістика” (аукціон на 15 тис. вагоновідправок).

За результатами всіх аукціонів ціна відправки становить усе ті ж 480 грн без ПДВ, а на кожному аукціоні було по одному учаснику. Три лоти взагалі не відбулися.

Читайте також