
Марцін Вітчак
президент правління Laude Smart Intermodal
Laude інвестує у контейнерну залізничну логістику між Україною та ЄС
Laude Smart Intermodal реалізує амбітну інвестиційну програму вартістю 300 млн євро, спрямовану на перенесення вантажів, які українські компанії експортують до європейських споживачів, з вантажних автомобілів на залізницю. Тільки за останні 2–3 роки ми витратили майже 100 млн євро на посилення контейнерних перевезень та інтенсифікацію торговельного обміну між Україною та її європейськими партнерами. Laude Smart Intermodal вже сьогодні має в Україні не менше тисячі вагонів-платформ з контейнерами. Наступним кроком у розвитку присутності на місцевому ринку та зміцненні зв’язків української економіки з ЄС є придбання спеціалізованих багатосистемних локомотивів, з метою запропонувати українським компаніям найкращі умови перевезення з України до Німеччини та країн Бенілюксу. Локомотиви Laude будуть обслуговувати поїзди після перетину кордону ЄС. Ця інвестиція має підтримку міжнародних банків, банків, що підтримують відновлення України, та державного фонду з Польщі – PFR TFI.
Підвищення тарифу УЗ на контейнерні перевезення ставить плани Laude під загрозу
Для перевезень ми залучаємо спеціалізовані, розроблені компанією 20-футові контейнери, які користуються великим попитом і використовуються для перевезень в Європейському Союзі. Вони мають більшу місткість, ніж стандартні — понад 45 кубічних метрів — та вищу вантажопідйомність і не порушують правил залізничного перевезення генеральних вантажів в імпортних, експортних та внутрішніх перевезеннях в Україні при тарифікації як 20-футовий контейнер. Парк польського перевізника доповнюють розроблені спільно з італійською компанією Iveco спеціалізовані вантажівки, які дозволяють реально та гнучко перевантажувати вантажі з вантажівок на залізничні рейки. Вони можуть перевозити до 34 тонн брутто, разом з контейнером, на одному автомобілі як в ЄС, так і в Україні.
Ключовий фактор програми — заповнення контейнерів, які в даний час використовуються для перевезення товарів типу commodities (на перевезенні яких спеціалізується компанія), тобто зерна та сталі з України, зворотними вантажами з ЄС, переважно вантажами загального призначення general cargo (побутова техніка, будівельні матеріали, хімічні речовини та меблі). Збільшуючи вагу вантажу, що перевозиться, ми підвищуємо ефективність перевезень. Це важливо, адже в інтермодальних перевезеннях, коли необхідно доставляти продукцію вантажівкою на так званих першій та остатнній милі, ці операції генерують понад половину всіх витрат на перевезення.
За наявною інформацією, Укрзалізниця розглядає можливість підвищення вартості перевезення вантажів у контейнерах вагою понад 26 тонн брутто, фактично караючи перевізників за інновації. Це призвело б до того, що при перевезенні 23 тонн в одному контейнері на маршруті із Запоріжжя до Бельгії контейнер на всьому маршруті їхав би неефективно, а отже — без економічного та екологічного сенсу. Такий підхід повністю суперечить політиці ЄС, яка, навпаки, стимулює переведення не менше 30% вантажів із доріг на екологічну залізницю до 2030 року.
Чому тарифи на зерно в контейнерах і зерновозах не можна зрівнювати
В УЗ запевняють, що головна мета ініціативи — вирівняти вартість перевезень зернових вантажів у контейнерах та у спеціалізованому рухомому складі (зерновозах). Проте порівняння цих двох видів перевезень не є обґрунтованим. Адже частка контейнерів у загальній структурі перевезень в Україні становить лише 3,7%, а в перевезеннях зерна — лише 7,5%. Єдина відмінність полягає в тому, що кількість операцій з перевантаження контейнерів більша, а кожна з них — додатково оплачується. Хопер самостійно вивантажується в засипні ями, але його неможливо завантажити під час зворотного руху. Контейнер потрібно перевантажити і відвезти, що становить величезні додаткові витрати, але дозволяє реально забрати вантажі, що перевозяться вантажівками, тому що кожен, хто має засипну яму, використовує хопери, а не контейнери. Перевантаження на автомобіль і зворотний вивіз значно збільшують вартість перевезення однієї тонни вантажу, що зрівнює її з витратами інших видів транспорту. Звичайно, ми виграємо в мобільності, але витрати зовсім не менші.
Підвищення тарифів на контейнерні перевезення погано відобразиться на інтермодальній логістиці
Запропоновані підвищення — це чудовий спосіб обмежити або навіть виключити інтермодальні перевезення в Україні. Я не знаю, чи це є метою підготовлюваних змін і чи контейнери дійсно знову будуть перевозитися переважно вантажівками, бо таким буде ефект підвищення тарифів, і про це варто говорити. В результаті змін зерно відтепер буде перевозитися вантажівками до місць, куди сьогодні може дістатися лише інтермодальний транспорт. Також не варто забувати, що продукти з України підлягають в ЄС тим самим зборам, що й усі інші європейські продукти. Якщо хтось хоче підвищити збори за перевезення контейнерів в Україну та назад і порівнює їх зі стандартним залізничним транспортом, то повинен враховувати, наскільки це зменшить український експорт і надходження до державного бюджету.
Підвищення тарифу на контейнерні перевезення — це обмеження конкуренції
Кілька днів тому, у відповідь на все частіші повідомлення про плани підвищення тарифів для інтермодальних перевізників, компанія Laude Smart Intermodal звернулася до Міністерства розвитку громад та територій України та Укрзалізниці з відкритим листом щодо рівного ставлення до всіх залізничних операторів в Україні та збереження тарифів на поточному рівні. Тільки збереження діючих чинних тарифів дозволить продовжити розвиток контейнерних перевезень, збільшити експорт українських товарів та імпорт необхідних матеріалів, обладнання та техніки, а також зберегти на належному рівні надходження до бюджету України.
Компанія не може і не буде пасивно спостерігати за спробами обмеження конкуренції (Laude Smart Intermodal має частку приблизно 70% на ринку інтермодальних перевезень в Україні, – ред.). Також ми залишаємо за собою право звернутися до європейських інституцій та польського уряду з проханням розпочати відповідні процедури. Дивним є той факт, що українська компанія хоче вдарити по польському перевізнику, який послідовно підтримує Україну з перших днів війни. Він працевлаштовує тут людей і сплачує податки. Він був з Україною в найважчі часи і ні на мить не втратив віри в перемогу України. Без Laude в перші дні війни весь експорт просто зупинився б. Але, можливо, ми комусь почали заважати, і нас хочуть виштовхати з України руками, тобто тарифами.
Інтермодальні перевезення в ЄС: знижки, гранти та солідарні коридори
Нагадаємо, що в той самий час, коли Укрзалізниця хоче обмежити контейнерні перевезення, підвищуючи тарифи, в Європейському Союзі діє система знижок на доступ до інфраструктури, що досягає від 25% до 75% на цей вид перевезень. А Laude місяць тому отримала 8 млн євро фінансування на реалізацію проєкту в рамках підтримки ЄС «коридори солідарності» („solidarity corridors”). Перехід на контейнерні перевезення є елементом транспортної стратегії ЄС, викладеної в офіційних документах. В кінцевому підсумку не менше 30% вантажів має перевозитися в контейнерах.
Майбутнє залізниці — інтермодальні перевезення
Весь залізничний світ знає, що він припинить своє існування, якщо не перейде на інтермодальні перевезення. Підтримка застарілих технологій завжди програє прогресу. Це все одно, що підтримувати стаціонарний телефонний зв’язок, обкладаючи додатковими витратами мобільний зв’язок. Це ніколи не спрацює у довгостроковій перспективі. Світ це знає, і цю річку вже не можна повернути назад.
Отримайте тестовий доступ до статистики та аналітики