Новини, Укрзалізниця

Укрзалізниці бракує 300—500 локомотивів, — Ernst & Young

Ключові питання розвитку Укрзалізниці розглянуто у довгостроковій «Національній стратегії збільшення прямих іноземних інвестицій в Україну». Документ підготувало Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) та міжнародна компанія Ernst & Young на замовлення Кабінету Міністрів, передає Rail.insider.

У «Національній стратегії збільшення прямих іноземних інвестицій в Україну» (далі — Стратегія) зазначається, що з 2013 року спостерігається зменшення обороту за всіма видами сполучень, крім імпорту. Зниження експорту руди та вугілля з 2014 р. було компенсовано збільшенням експорту зерна. Зниження внутрішнього виробництва та споживання мінеральних будівельних товарів негативно вплинуло на обсяг внутрішніх залізничних перевезень. Дефіцит транзиту був обумовлений переважно російським походженням (80%).

На зміну товарообороту позитивно вплинуло збільшення відстані перевезень, але це було компенсовано значним зменшенням обсягу перевезень, головним чином за рахунок технічних та експлуатаційних факторів.

Падіння обсягів перевезень зумовлене насамперед тим, що наявна тягова потужність не відповідає попиту. Компанія Ernst & Young із посиланням на аналітику Rail.insider зробила висновок, що як єдиному гравцю тягового ринку УЗ бракує 300—500 локомотивів. До 40% магістральних локомотивів УЗ потребують заміни та не можуть використовуватися через технічні проблеми.

Негативно впливає на ситуацію і тарифна система, що передбачає класифікацію вантажів (незабаром вона буде дещо переглянута).

Аби забезпечити транспортні потреби країни, необхідно покращити фінансово-економічну стабільність УЗ, інвестувати в модернізацію парку рухомого складу, покращити залізничну безпеку, підвищити привабливість УЗ як роботодавця та забезпечити потребу у кваліфікованих і ефективних кадрах, покращити якість управління, прозорість та готовність до відкритих ринків у контексті європейської інтеграції, йдеться у Стратегії.

Крім того, для сприяння міжнародній торгівлі пропонується зробити «вирівнювання» колії — одразу дві рейки 1520 та дві рейки 1435 на одних шпалах. Наразі є два проєкти. Перший передбачає будівництво колії від Скнилова (передмістя Львова) до станції Мостиська (біля кордону з Польщею) довжиною майже 69 км з очікуваною вартістю 900 млн грн. Другий має з’єднати промислове місто Ковель (Волинська область) з містом Ягодин (біля кордону з Польщею). Довжина становить 70 км із приблизною вартістю 54,2 млн доларів. Також потенційно українська влада розглядає можливість побудови 1435 мм колії до Києва, Одеси, Львова, Харкова та Дніпра.

Як один із механізмів залучення іноземних приватних коштів розглядається концесія. Зокрема, інвестиції в комерціалізацію вокзалів. Пропонується варіант передачі в концесію і контейнерних терміналів.

У документі також наводяться ключові ініціативи, які допоможуть перетворити УЗ на сучасну й ефективну компанію:

►  Реорганізація компанії з регіональної структури в сегменти бізнесу;

►  Розробка та реалізація довгострокової інвестиційної програми;

►  Раціоналізація мережі компаній та виробничих підрозділів;

►  Впровадження державно-приватного партнерства та програм, що фінансуються з державного бюджету;

►  Реорганізація та продаж непрофільних активів;

►  Орієнтація на клієнта та розробка переліку основних послуг;

►  Боротьба з корупцією шляхом підвищення прозорості;

►  Впровадження нової системи управління транспортом;

►  Впровадження охорони.

Укрзалізниця наразі складається із 34 філій, з яких 25 — непрофільні та допоміжні. Управління такою кількістю філій неефективно, тому УЗ необхідно розділити на бізнес-сегменти.

Міжнародні експерти пропонують створити незалежного регулятора — Національний комітет регулювання транспорту; завершити реформу Укрзалізниці та ухвалити сучасний закон про залізничний транспорт (у ньому, зокрема, окреслити питання демонополізації перевезень); вдосконалити процедури викупу земельних ділянок для будівництва нової транспортної інфраструктури тощо.

Читайте також