Відкрита аналітика, Новини, Рухомий склад

Ринок починає відчувати дефіцит вантажних вагонів

Ринок залізничних перевезень відчуває дефіцит окремих типів вантажних вагонів, зокрема піввагонів. Про це повідомили учасники VII Міжнародної конференції «Виробництво, експлуатація та ремонт рухомого складу», що відбулася в Києві 23 жовтня 2025 року.

«У першій половині року за окремими видами рухомого складу спостерігався профіцит. Нині ж ми відчуваємо дефіцит практично всього рухомого складу — піввагонів, цистерн, зерновозів. Тож наш парк зараз фактично повністю затребуваний», — зазначив Олександр Фролов, заступник директора філії «Центр транспортної логістики» АТ «Укрзалізниця».

Схожу динаміку підтверджують і приватні оператори.

«На мою думку, за останні місяці на ринку відбулися зміни — ми також відчуваємо дефіцит. Я очікував, що ставки на вантажні вагони зростатимуть більше наступного року, але схоже, що це вже відбувається зараз», — сказав Даріус Закараускас, генеральний директор БГС Рейл.

Також в БГС Рейл припускають, що орендна ставка на піввагон найближчим часом може досягти рівня 1000 грн/добу з ПДВ (833 грн/добу без ПДВ). В компанії вважають, що при такому рівні ставки вартість перевезення у приватному піввагоні зрівняється з вартістю перевезення у піввагоні власності УЗ. Відзначимо, що вартість використання піввагону власності УЗ за договором в жовтні 2025 р. складає 1400 грн/добу без ПДВ (1680 грн/добу з ПДВ).

RAIL.insider звернувся до власників та операторів рухомого складу та зібрав коментарі щодо поточної ситуації на ринку.

«Ймовірно, ми наближаємося до тієї межі, після якої дефіцит почне справді з’являтися. Запити дійсно почастішали — з конкретними пропозиціями надати піввагони в оренду. Нам уже підтверджують ставки 420–500 грн/добу з ПДВ на листопад за чинними контрактами», — зазначили в ТЛГ МЕРКУРІЙ».

У компанії також зауважили, що фіксують зростання активності з боку виробників щебеневої продукції, що однозначно підсилює попит на піввагони.

Фактори, що нині підсилюють попит не лише на піввагони, а й на інші типи рухомого складу, — це погіршення обороту вагонів і накопичення відкладених планових ремонтів, які тривалий час не виконувалися в повному обсязі через низьку дохідність.

«Так, сьогодні на ринку ми дійсно спостерігаємо дефіцит напіввагонів, але це результат не лише сьогоденних викликів, а й накопичувального ефекту попередніх років. По-перше, оборот вагонів збільшився через постійні обстріли критично важливої інфраструктури. По-друге, це також наслідок значної кількості відкладених планових ремонтів. Протягом майже чотирьох років галузь живе в умовах ставок, які не покривають базові витрати на обслуговування парку. Без інвестицій залізниця і власники вагонів не матимуть ресурсів для підтримки рухомого складу та інфраструктури. У результаті ми стикаємося з прогнозованими наслідками: скороченням парку технічно справних вагонів і локомотивів, падінням швидкості та підвищенням ризиків для безпеки руху», — повідомили в компанії Лемтранс.

У компанії Авангард-Днепр зазначають ті самі проблеми: поточна ситуація з оборотом вагонів є критичною — фактичний оборот перевищує розрахунковий у 1,5 раза і більше, а вагони простоюють по 5–15 діб без руху. Крім того, наприкінці року, перед настанням морозів, вантажовласники традиційно намагаються завезти на склади інертні вантажі, що змерзаються, і це додатково підживлює попит на вагони. Водночас із першими морозами їхні обсяги знизяться до мінімуму, що, з урахуванням поточного обороту, може вивільнити близько 3000 піввагонів.

В компанії Авангард-Днепр також вважають, що, враховуючи ситуацію з оборотом вагонів, дефіцит у листопаді відчують усі типи рухомого складу. Щодо ставок наступного місяця у Авангард-Днепр реагують стримано й очікують орендну ставку на піввагон на рівні 420–450 грн/добу з ПДВ із поступовим зниженням до кінця року — за умови, що ситуація з оборотом вагонів не погіршуватиметься.

У компанії Керрілайн до вищевказаних проблем, що підвищують попит на вагони, додають проблему з гострим браком робочих кадрів на залізниці, а також недоречні «вікна» планових ремонтів колій у розпал сезону перевезень. Ці проблеми стосуються всіх типів рухомого складу.

Щодо рівня ставок, у Керрілайн вважають швидкий стрибок до 1000 грн/добу з ПДВ нереалістичним, адже немає клієнтів, здатних закласти такий рівень цін в кінцеву вартість продукції. На листопад компанія очікує коридор для піввагонів 400–450 грн/добу з ПДВ. Аргументація така: великі металургійні підприємства зафіксували ставки на IV квартал без змін; рудні компанії допускають підвищення, але на несуттєвий рівень; економіка ринку щебню не здатна за місяць «переварити» настільки значний стрибок.

Rail.insider також отримав відповіді від інших власників та операторів рухомого складу, які висловили побажання не згадувати їхні компанії у матеріалі, бажаючи залишитися поза публічним простором.

Переважна більшість з них підтверджує, що відчуває дефіцит піввагонів. Парки задіяні повністю, і наявного робочого парку інколи вже бракує, щоб закрити всі вхідні заявки. Ситуацію ускладнює те, що частину вагонів, які перебувають у відстоюванні, швидко повернути в робочий стан не вдасться — як через тривалий період низької дохідності, так і через ряд кризових факторів вагоноремонтної галузі, до яких, в тому числі, призвело зниження замовлень на ремонти через низьку дохідність вагонів

Окремо співрозмовники зауважують, що певна частина ринку піввагонів працює за довгостроковими контрактами. Відповідно цей парк практично не бере участі в регулюванні попиту на оренду чи перевезення, що додатково обмежує пропозицію у короткостроковому сегменті.

Якщо узагальнити очікування щодо ставок у листопаді, то в середньому учасники ринку говорять про коридор 450–550 грн/добу з ПДВ. Водночас окремі оператори повідомляють, що вже отримують поодинокі запити на вагони за ціною на рівні 650 грн/добу з ПДВ і вище.

Враховуючи, що галузь протягом тривалого часу працює за ставками, які не покривають базові витрати на обслуговування парку, можна обґрунтовано припустити: орендні ставки тяжітимуть до мінімально необхідного рівня беззбитковості і вище. Раніше RAIL.insider зазначав, що такий мінімальний рівень беззбитковості для піввагону, залежно від технічного стану, має складати близько 12–15 євро/добу доходу (орієнтовно 580–720 грн без ПДВ).

Детально ознайомитися з актуальними орендними ставками на вантажні вагони можна оформивши передплату.

Якщо ваша компанія хоче брати участь в регулярних опитуваннях щодо рівня орендних ставок та поточної ринкової ситуації, – заповніть, будь ласка, форму і ми зв’яжемося з вами.

 

Отримайте тестовий доступ до статистики та аналітики

Отримати

 

Читайте також