Міжнародні новини, Новини, Тарифи

РЖД підняли тарифи екстрено і по максимуму

Головний перевізник країни-агресорки — ВАТ «РЖД» — з 1 червня додатково піднімає тарифи на вантажні перевезення. Про це пише Rail.insider із посиланням на «Коммерсант».

Увечері 28 травня опубліковано розпорядження уряду РФ від 27 травня, яке затверджує додаткову індексацію вантажних залізничних тарифів на 11% з 1 червня. З-під додаткової індексації буде виведено імпортні перевезення споживчих товарів, перевезення у внутрішньодержавному сполученні продовольчих товарів та мінерально-будівельних вантажів. Окрім того, з 1 червня до 31 серпня скасують знижувальні коефіцієнти на перевезення вугілля, а саме 0,4 за дальність і 0,895 для перевезень енергетичного вугілля на експорт.

У Федеральній антимонопольній службі РФ підтвердили розробку наказу, назвавши його «разовим додатковим заходом», який «дасть змогу у запланованому обсязі реалізувати інвестпрограму ВАТ «РЖД».

Видання нагадало, що загальний обсяг фінансування, недоотриманого РЖД внаслідок загального зниження навантаження та вантажообігу, а також подорожчання кредитних ресурсів та інфляційного тиску, перевищує 620 млрд рублів. Попередньо розглядалися три варіанти скорочення дефіциту інвестпрограми, зокрема і додаткова індексація тарифу на 1,4–11%. При цьому повністю дефіцит інвестпрограми вони не перекривали: він зберігався на рівні 220–246 млрд рублів. Варіант з максимальною індексацією на 11% з 1 червня має принести перевізнику 90,3 млрд рублів додаткових доходів за цією статтею.

Ринок, м’яко кажучи, здивований таким рішенням. Один із співрозмовників видання наголосив на тому, що рішення було оголошено «у шоковому форматі»: «За стандартом такі рішення повинні публікуватися за 10 днів до набуття чинності. А тут усіх поставили перед фактом, і бізнес зіткнеться не з плановим, а з несподіваним збільшенням витрат».

Передбачається, що серед вантажовідправників найбільше постраждають вугільники, насамперед Кузбасу, тому що решта регіонів ближче до портів.

Ще одне джерело вважає, що від запроваджених заходів постраждає вся промисловість. «Насамперед це, звісно, металурги, вугільні компанії, оператори. Але тарифи на порожній пробіг, що зросли, у результаті вдарять по всіх галузях, зокрема і перевезення продовольства та будматеріалів. А це неминуче призведе до розгону інфляції у країні». Також наголошується, що ці заходи не допоможуть покращенню ситуації з вантажоперевезеннями і в результаті вигідні лише РЖД.

«Навіть для монополії вигода виявиться короткостроковою: експорт впаде, альтернативні ринки стануть непрохідними через тарифи та акцизи, — додає співрозмовник. — Виробництво та інвестиційні плани компаній неминуче скоротяться, вже обговорюється питання скорочення персоналу. У результаті перед РЖД знову постане проблема втрати доходів, але вже через зниження відвантаження». На його думку, монополії варто «спрямувати отримані кошти на покращення ключових показників ефективності, таких як швидкість доставки та вантажообіг, чого поки що не спостерігається, незважаючи на зусилля і субсидії держави».

Аналітики ж вважають, що затверджена схема не створює для ВАТ «РЖД» стимулів вирішувати питання переорієнтації вантажопотоків на Схід і Південь, що гостро стоять перед вантажовідправниками, а також прискорено розшивати «вузькі» місця.

Як повідомлялося раніше, РЖД протягом року планує тричі підвищити тарифи.

Читайте також