Укрзалізниця, Новини

У 2021 році прогнозується перевезти 306,36 млн тонн вантажів залізницею

У 2021 році прогнозується перевезти 306,36 млн тонн вантажів залізницею. Цей показник більше від очікуваного звіту 2020 року на 1,7% (4,2 млн тонн). Про це йдеться у пояснювальній записці до проєкту консолідованого фінансового плану.

У документі йдеться про те, що зміна обсягів перевезень залізничним транспортом, як провідним у перевезеннях промислової продукції, насамперед залежить від зміни індексу промислової продукції та ВВП країни.

При цьому тарифний вантажообіг заплановано в обсязі 175 666,1 млн т/км, збільшення якого передбачено до очікуваного звіту 2020 року на 1,3%.

Внутрішні перевезення 

Внутрішні перевезення прогнозуються на рівні 62 млн 636,0 тис. т/км, що більше від рівня 2020 року на 1,7%. Основними вантажами у внутрішньому сполученні будуть мінерально-будівельні вантажі, вугілля, руда залізна. Прогнозується збільшення обсягів перевезень мінбудматеріалів, враховуючи, що 01.04.2020 бере початок виконання національного проєкту Президента та уряду України «Велике будівництво».

Перевезення кам’яного вугілля також збільшиться на фоні низьких показників 2020 року та відновлення відвантажень основним відправником – ПрАТ «ДТЕК Павлоградвугілля». Також збільшиться перевезення залізної руди та чорних металів.

За оцінкою «Метал Експерт», сумарні обсяги реалізації української залізорудної сировини повернуться до зростання. З одного боку, потреба внутрішнього ринку продовжить зростати через збільшення виплавки чавуну, з іншого – кон’юнктура світового ринку залишається для виробників України досить сприятливою, про що свідчить позитивна динаміка відвантажень в порти», – ідеться в документі.

Транзитні перевезення

Обсяг транзитних перевезень прогнозується на рівні 14 765,1 млн тоннокілометрів, що більше від очікуваного звіту 2020 року на 0,9%. Основне збільшення прогнозується з перевезення руди залізної, враховуючи збільшення споживчої активності у країнах Європи. Також постачальники з СНД привертають споживачів Китаю стабільністю котирувань.
Проте негативна тенденція, яка склалася у сегменті транзитних перевезень, буде мати місце й у 2021 році. Основний транзитний вантажопотік (78%) формується в Російській Федерації (далі – РФ) і політика, яку проводить РФ щодо України містить ризики, зокрема для транзитних перевезень. Крім того, конвенційні заборони також можуть негативно впливати на обсяги перевезень.

Основне зменшення прогнозується при перевезенні вугілля, нафтопродуктів та хімміндобрив. Відбулося стрімке зниження обсягів перевезень вугілля через непогодження ВАТ «РЖД» планів на перевезення вугілля у напрямку морських портів України. Неофіційна заборона на узгодження вищезазначених перевезень існує і наразі. Російське вугілля у Польщу територією України прямує за «надлишковим принципом» – основний потік прямує територією Білорусі. Практично припинилися перевезення енергетичних газів з Казахстану через введення обмежень на транзит територією Росії казахстанських нафтопродуктів у напрямку України. Основні перевезення калійних добрив відбуваються через порти РФ.

Імпортні перевезення

Імпортні перевезення у 2021 році прогнозуються на рівні 20 млн 084 тис.  тоннокілометрів, що більше від очікуваного звіту 2020 року на 0,1%. Перше місце у структурі імпортних перевезень і надалі посідатиме кам’яне вугілля, обсяги якого зменшаться, враховуючи Постанову КМУ від 18 березня 2020 року №261, якою визначено, що з 01 травня Україна запроваджує 65% мито на імпорт вугілля з РФ. Проте прогнозується збільшення перевезень нафтопродуктів, що посідають друге місце у імпорті, враховуючи зниження закупівельних цін. Загалом для економіки України, яка має розвинуту промисловість, є додатковим викликом зменшення імпорту товарів, попит на які в Україні може бути задоволений завдяки вітчизняному виробництву.

Експортні перевезення

Експортні перевезення заплановані на рівні 78 млн 181 тис.  тоннокілометрів, що на 1,3% більше від рівня 2020. У структурі експорту на першому місці залишаться перевезення залізної руди, попит на яку в Китаї зростає. На другому – зернові вантажі, на які у 2021- 2022 маркетинговому році Мінекономіки прогнозує збільшення врожаю. World Steel Association очікує зростання світового споживання сталі після спаду, якщо не буде повторних піків захворюваності, а заходи стимулюючої політики держав будуть ефективними.

Нагадаємо, Кабінет Міністрів України затвердив консолідований фінансовий план АТ «Укрзалізниця» на 2021 рік.

Читайте також