Новини, Рухомий склад

В Україні можна подовжити строки експлуатації вагона практично «будь-якого технічного стану», — МІУ

В Україні спеціалізовані організації можуть подовжити строки експлуатації вагона практично «будь-якого технічного стану». При цьому під час ремонту такого рухомого складу відповідні підприємства не завжди дотримуються технології. Як передає Rail.insider, про це йдеться у пояснювальній записці до опублікованого минулого тижня проєкту наказу Міністерства інфраструктури України, який передбачає обмеження граничного терміну експлуатації ряду наймасовіших типів вагонів.

У пояснювальній записці зазначається, що на українському ринку надання послуг з технічного діагностування вантажних вагонів нині діють 5 спеціалізованих наукових організацій: дві державної та три приватної форми власності.

«Через відсутність нормативно-правових актів з питань подовження строку експлуатації вантажних вагонів така діяльність здійснюється на договірних засадах між власниками вагонів та спеціалізованими організаціями… Методиками технічного діагностування не передбачено обмежень у прийнятті рішення щодо можливості подовження строку експлуатації в разі визначення ремонтопридатності вагона», — зазначається у документі.

Далі зауважується, що «практично всі технічні рішення спеціалізованих організацій приватної форми власності стосовно подовження строку експлуатації приватних вантажних вагонів визначають можливість подовження їхнього строку експлуатації».

«Практична відсутність ризиків відповідальності у власника вагона за наслідки незадовільного технічного стану вагона та відсутність нормативно визначених вимог до технічного стану вантажних вагонів при подовженні їхнього строку експлуатації фактично приводить до можливості видачі спеціалізованими організаціями позитивного технічного рішення про можливість подовження строку експлуатації на вагони будь-якого технічного стану за умови виконання йому визначеного ремонту», — говориться у записці.

Водночас зауважується, що вагоноремонтні підприємства, які фактично є відповідальними за технічний стан вагона з подовженим строком експлуатації, «технологічно не здійснюють діагностування стану несучої конструкції вагона та не можуть підтверджувати остаточного ресурсу вагона після ремонту».

Ринок ремонту вантажних вагонів України, за даними МІУ, представлений 30 підприємствами державної власності та 9 приватними. «У разі відмови деяких вагоноремонтних підприємств (зокрема державних) від ремонту вагонів із проблемним технічним станом завжди є пропозиції на такі ремонти від інших, зокрема приватних вагоноремонтних підприємств. При цьому, заради отримання таких замовлень в умовах жорсткої конкуренції, мають місце порушення технології ремонту вантажного вагона та недотримання нормативних параметрів вагона при випуску його з ремонту, — йдеться в пояснювальній записці. — Як наслідок, час від часу відбуваються транспортні події через несправності вантажних вагонів, які виникли через фізичне зношення конструктивних елементів рами вагона, що мали бути замінені при ремонті, але дефект яких неможливо було визначити під час такого ремонту».

За підсумками аналізу позапланових ремонтів 2019 року, із загальної кількості 271,5 тис. ремонтів 84% (227,9 тис.) відбулося через несправність рам і кузовів.

Загалом станом на червень 2021 року зареєстрований парк українських вантажних вагонів становить понад 200 тис. одиниць, з яких 26,5 тис. заблоковані на тимчасово окупованих територіях Донбасу та Криму. Із наявних вантажних вагонів у кількості 174 тис. одиниць 72,5% (126 тис.) експлуатуються із вичерпаним нормативним строком експлуатації.

Нагадаємо, в Україні розпочинається процес оновлення парку вантажних вагонів.

На другому засіданні Антикризового штабу Укрзалізниці міністр інфраструктури Олександр Кубраков анонсував оновлення понад 30 тис. піввагонів та майже 15 тис. зерновозів. Детально про проєкт програми можна прочитати тут.

Читайте також