Новини, Укрзалізниця

Закон про залізничний транспорт набере чинності після закінчення війни

Закон «Про систему та особливості функціонування ринку залізничного транспорту України» у разі ухвалення набере чинності через кілька років після закінчення війни. Про це під час VI Міжнародної конференції «Виробництво, експлуатація та ремонт рухомого складу» 24 жовтня розповів заступник міністра фінансів України Олександр Кава, пише Rail.insider.

Проєкт Закону «Про систему та особливості функціонування ринку залізничного транспорту України» (№ 12142) 21 жовтня зареєстровано у парламенті.

Як розповів старший проєктний менеджер у сфері залізничної інфраструктури Команди підтримки та реформ (RST) при Міністерстві розвитку громад та територій України Роман Мельниченко, цей документ, незважаючи на іншу назву, у більшості своїх положень і в принципових цілях відтворює закон, над яким фахівці працювали спільно з бізнесом, Укрзалізницею та Комітетом Верховної Ради з питань транспорту та інфраструктури.

«Це та ж ідея, але сформована дещо в іншому вигляді. Щонайменше, тут збережено абсолютно всі євроінтеграційні норми попередньо напрацьованого законопроєкту. Документ імплементує положення директив про сертифікацію машиністів, про єдиний європейський простір, про безпеку залізниці, про інтероперабельність регламентів, про суспільно важливі перевезення, регламенту про права та обов’язки пасажирів залізничного транспорту та ще більше десятка актів законодавства ЄС у цій сфері», — уточнив Роман Мельниченко.

Він додав, що ключовими ідеями законопроєкту № 12142, як і раніше, залишаються:

  • відкриття ринку послуг залізничного транспорту для приватних перевізників (для цього й необхідна регламентація прав та обов’язків нових учасників ринку);
  • трансформація відповідно до європейських зразків системи органів управління у галузі;
  • забезпечення структурного розділення Укрзалізниці відповідно до вимог європейського законодавства;
  • передбачення чіткого порядку організації суспільно важливих перевезень;
  • впровадження європейських стандартів безпеки, інтероперабельності тощо.

За словами менеджера, законопроєкт передусім спрямований на подолання проблем, які накопичувалась у галузі за десятиліття без реформи: старіння основних засобів, відсутність конкуренції, покладання на УЗ тих функцій, які їй не притаманні, тощо.

Роман Мельниченко сказав і про терміни ухвалення закону. Зокрема про те, що «у нас є зобов’язання перед ЄС ухвалити закон про конкурентний ринок залізничного транспорту до кінця наступного року. У нас, в принципі, як у держави, яка прямує в ЄС, немає особливих варіантів сказати, що ми закон не ухвалимо».

У свою чергу заступник міністра фінансів України Олександр Кава звернув увагу на те, що закон не набуватиме чинності відразу після ухвалення. Це відбудеться через кілька років після закінчення війни.

«Тому що один із ключових моментів — це підтримка держави. Навіть за найскромнішими підрахунками, на рік підтримка має бути 900 млн–1 млрд євро (або понад 40 млрд грн)», — пояснив він, додавши, що у Польщі обсяг такої допомоги становить 3 млрд євро на рік, а в Німеччині — взагалі 12 млрд євро.

Посадовець зауважив, що коли модель запрацює, то держава має виконувати свої зобов’язання у фінансуванні. Проте зараз ситуація із бюджетом надскладна. Та й після закінчення війни будуть нагальніші питання щодо відновлення, тож потреби залізничного транспорту будуть не на першому місці. Через це закон запрацює за кілька років.

Директор департаменту стратегії та трансформації АТ «Укрзалізниця» Олег Яковенко розповів про головні питання для товариства, враховані у законі.

«Перше — це питання джерел фінансування, саме суспільно важливих перевезень. Це номер один питання, бо на нас лежить завдання — організація пасажирської роботи… Друге дуже важливе питання для нас — це підтримка, модернізація і розвиток інфраструктури. Те, що в нас є… недофінансування роками інфраструктури, яка потребує модернізації, це теж загальновідома проблема. Тому я очікую, що зараз буде діалог у Верховній Раді, будуть враховані і зауваження бізнесу. Укрзалізниця також планує взяти участь у цьому діалозі. Сподіваємось, що буде ухвалений збалансований проєкт, який врахує всі зацікавленості, як і прихильників, так і супротивників», — уточнив представник УЗ.

Як повідомлялося раніше, КМУ схвалив законопроєкт, яким пропонується запровадити нову модель ринку залізничних перевезень.

 

Отримайте тестовий доступ до статистики та аналітики

 

Читайте також