НАЗК знайшла корупційні ризики в законопроєкті про локалізацію у державних закупівлях
Новини, Економіка

НАЗК знайшла корупційні ризики в законопроєкті про локалізацію у державних закупівлях

Національне агентство з питань запобігання корупції провело антикорупційну експертизу проєкту Закону № 3739 (законопроєкт “Про локалізацію. – ред.) та постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання реалізації пілотного проєкту зі здійснення закупівель техніки галузі машинобудування з підтвердженим ступенем локалізації виробництва». Про це повідомляється на сайті НАЗК.

Проєкт закону № 3739 «Про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі»

Цей законопроєкт пропонує змінити процедуру публічних закупівель для певних груп продукції машинобудування за допомогою локалізації їхнього виробництва. За проєктом не менше 25 % складових певних продуктів галузі машинобудування мають бути вироблені лише в Україні.

Корупціогенні фактори законопроєкту:

  • Проєкт закону передбачає застосування нецінового критерію в закупівлях машинобудування та преференції для певних виробників.
  • Нечіткий механізм підтвердження відповідності ступеню локалізації, невизначеність прав та обов’язків суб’єктів, які мають намір підтвердити ступінь локалізації власного виробництва та порядок ухвалення рішень відповідальним органом влади створюють умови для вчинення корупційних правопорушень.
  • Підтвердження відповідності предмета закупівлі ступеню локалізації є адміністративною послугою, порядок отримання якої має бути врегульовано на законодавчому рівні для мінімізації корупційних ризиків.

Проєкт постанови Кабміну «Деякі питання реалізації пілотного проєкту зі здійснення закупівель техніки галузі машинобудування з підтвердженим ступенем локалізації виробництва»

Проєкт вказаної постанови Уряду визначає порядок впровадження пілотного проєкту із закупівель техніки галузі машинобудування з підтвердженим ступенем локалізації виробництва. Правові засади здійснення закупівель визначено законом «Про публічні закупівлі», та всупереч йому постанова визначає низку особливостей цієї процедури.

Корупціогенні фактори постанови:

  • Включення до Переліку техніки галузі машинобудування є головною умовою для участі в процедурах закупівлі техніки. За своїм змістом це включення є адміністративною послугою. Процес надання адміністративних послуг може регулюватися лише законами України, а не постановами Кабінету Міністрів.
  • Проєкт постанови встановлює непрозорий та необґрунтований механізм підтвердження ступеня локалізації Міністерством розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України. Цей механізм може бути джерелом корупційного ризику під час прийняття рішення.

Проєкт закону та проєкт постанови в поточній редакції порушують принципи здійснення публічних закупівель та мають бути узгоджені з міжнародно-правовими зобов’язаннями України у сфері європейської та євроатлантичної інтеграції”, – дійшли такого висновку в НАЗК.

У НАЗК зазначили, що повідомили про результати експертизи відповідні комітети Верховної Ради та Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства. Рекомендації для обов’язкового доопрацювання проєктів документів також були надані.

Нагадаємо, 21 липня Верховна Рада ухвалила за основу законопроєкт про локалізацію, спрямований на розвиток машинобудування, він передбачає преференції під час державних закупівель із вимогою локалізації 25-40% із 2021 року із подальшим підвищенням ще на 15 п.п. з 2024 року.

Раніше міністр розвитку економіки, торгівлі й сільського господарства України Ігор Петрашко заявив, що підтримка локалізації в Україні не принесе жодних складнощів у відносини з міжнародними партнерами. Натомість прем’єр-міністр Денис Шмигаль  переконаний, що ухвалений Верховною Радою у першому читанні законопроєкт про локалізацію не відповідає деяким параметрам Угоди про асоціацію України і Європейського Союзу.

 

Отримайте тестовий доступ до статистики та аналітики

 

Читайте також