Новини, Перевезення, Тарифи, Укрзалізниця

Утримання пасажирських перевезень УЗ за рахунок бізнесу може спричинити колапс, — думка

Стратегія, за якою збитки від пасажирських перевезень АТ «Укразалізниця» покриває за рахунок бізнесу, програшна, і може спричинити колапс вже у наступні кілька років — коли компанію розділять на функціональні підприємства. Про це заявив директор з транспорту «Ост-Вест Логістік Нетцверк» Микола Сайгак, пише Rail.insider із посиланням на «РБК-Україна».

За його словами, пасажирські перевезення в Україні були збитковими і в мирний час, і завжди субсидувалися за рахунок вантажних тарифів. Але Україна вступає до ЄС, і має привести своє законодавство у відповідність до європейського. А воно, у свою чергу, забороняє монополію, тому УЗ вже почала складний проєкт з реформування та розділення компанії на кілька підприємств за функціональними напрямами.

«Згідно з європейським законодавством, залізничний перевізник не може бути монопольним. Тобто Укрзалізниця розділиться на декілька підприємств, а пасажирська компанія стане окремою юридичною особою, яка матиме працювати на свою дохідність. Тому вже зараз ми маємо говорити про те, що неправильно перекривати збитки пасажирської компанії та закладати ці збитки у тариф на вантажні перевезення. Це досить нерозумно робити умовно в 2025 році, якщо в умовному 2026 році необхідно буде виокремлювати пасажирську компанію зі структури УЗ», — пояснив Микола Сайгак.

Він також звернув увагу на те, що ситуація із субсидуванням пасажирських перевезень б’є і по вантажному напряму компанії. Адже навіть після виділення пасажирського напряму в окрему компанію вантажний тариф навряд чи зменшиться.

«Збитки від пасажирки вже закладені у вантажний тариф. І я дуже сумніваюся, що в 2026 році з цього приводу Укрзалізниця вирішить зменшити тариф, бо пасажирська компанія вийшла зі структури Укрзалізниці. Це смішно, давайте по-чесному», — додав експерт.

Директор з транспорту «Ост-Вест Логістік Нетцверк» наголосив на тому, що соціальна функція, яка покладена на Укрзалізницю, має бути профінансована з держбюджету. Якщо ж це й надалі буде фінансуватися за рахунок бізнесу — країна ризикує втратити економіку.

«Збитки УЗ від пасажирських перевезень мають покриватися бюджетом. Закладати це у тариф на вантажні перевезення — це класно, але мені здається, що бізнес — це віслючок, у якого вже навіть морквину прибрали і змушують йти. Проблема в тому, що цей віслючок скоро зламається і перестане йти», — резюмував Микола Сайгак.

Раніше генеральний директор Федерації роботодавців транспорту України Володимир Гусак висловлював думку про те, що ситуація зі збитковістю пасажирського напряму в Укрзалізниці дуже нездорова і потребує реформування: адже постійне субсидування цього напрямку за рахунок бізнесу викривлює економіку та спричинює закриття підприємств.

 

Отримайте тестовий доступ до статистики та аналітики

 

Читайте також