Статті

Де в Україні навчають логістиці

Для випускників шкіл завершився період екзаменів – зовнішнього незалежного оцінювання. Незабаром стартує вступна кампанія. Видання Rail.Insider поцікавилося тим, у яких вишах в Україні готові навчати на логіста, одну із найпопулярніших нині професій у сфері вантажних перевезень.

Професія логіста, за даними сайту пошуку роботи Work.ua, є одною з найбільш затребуваних та непогано оплачуваних. На цьому ресурсі розміщено понад 700 вакансій із середньою зарплатою 15 тис. грн на місяць.

Зважаючи на результати вступних кампаній минулих років, ця спеціальність також є одною із найбільш популярних серед абітурієнтів.

Одночасно з тим, державна система щодо вступної кампанії на запит «Логістика» видає 61 вищий навчальний заклад із понад 400 пропозицій. Проте далеко не всі з них стосуються транспорту, тим більше залізничного.

Справа в тому, що єдиного стандарту підготовки логістів в Україні наразі немає. Якщо одні виші включають навчальну програму в спеціальність «Транспортні технології» (код – 275.02), то інші – в «Менеджмент» (073). Як пояснює президент «Українського логістичного альянсу» Марія Григорак, це пов`язано з різними поглядами на професію, як в Україні, так і у світі загалом. Якщо одні вважають логістику доповненням до транспортування, то інші мислять більш широко та відносять її до сфери керування бізнес-процесами. Є також окремі відгалуження – торговельна, аграрна, будівельна, фармацевтична логістика. Спільне визначення полягає в тому, що «логістика є управлінням ланцюгами постачання».

Для порівняння ми обрали виші та програми з ухилом на залізничну логістику. Форма навчання – денна, зі здобуттям ступеню бакалавра на основі повної загальної середньої освіти.

Українські вищі навчальні заклади, що готують логістів для залізничних та мультимодальних перевезень

Термін навчання становить 3 роки і 10 місяців. Тобто ті, хто поступить цієї осені, отримають дипломи у 2025-му.

Подавати заявки можна по закінченню 11-го класу середньої школи. Приймання документів проводитиметься з 14 по 23 липня. Обов’язково необхідні результати ЗНО з математики та української мови.

ДНУЗТ

ДНУЗТ

Дніпровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна – один із найбільших закладів вищої освіти, де готують інженерів для залізниці.

За інформацією на сайті закладу, поточного року тут планують прийняти студентів за спеціальністю «Транспортні технології» за двома освітніми програмами, одна з яких – «Транспортно-експедиторська діяльність та логістика». Ліцензовані обсяги прийому на денну форму навчання становлять 40 чоловік.

Вартість навчання тут понад 16 тис. грн на рік.

УкрДУЗТ

УкрДУЗТ

Український державний університет залізничного транспорту – ще один профільний навчальний заклад із підготовки залізничників.

Розташований у Харкові виш пропонує поступати на навчання за освітньою програмою «Транспортний сервіс та логістика» на факультеті «Управління процесами перевезень».

Ліцензійний обсяг прийому тут 60 чоловік, а вартість навчання за контрактом 13,8 тис. грн.

Як розповів декан факультету УПП УкрДУЗТ Максим Куценко, у виші цього року сподіваються на перші бюджетні місця для логістів. Раніше за цією освітньою програмою тут приймали лише на контракт.

ДУIT

ДУIT

Київський Державний університет інфраструктури та технологій входить до трійки вузів, традиційно міцно пов`язаних із залізничним транспортом.

Зараз спеціалізація «Логістика» тут віднесена до напряму «Менеджмент». У виші готові прийняти до 35 студентів. Вартість навчання тут дещо вища за віддалені від столиці міста.

Цікаво, що після об`єднання з іншим закладом, тут пропонується також навчання за спеціальностями щодо управління морським і річковим транспортом.

НАУ та інші

НАУ

Досить цікаву освітню програму «Мультимодальний транспорт і логістика» в спеціальності «Транспортні технології» пропонує Національний авіаційний університет. Крім того є програми «Логістика» та «Авіаційна логістика» в спеціальності «Менеджмент». За всіма цими напрямами тут готові прийняти понад 200 студентів. Проте і вартість навчання тут найвища серед транспортних вузів.

Підготовку фахівців для вантажних перевезень пропонують і ряд інших вузів нашої країни. Зокрема, Національний університет «Запорізька політехніка» анонсує можливість прийняти близько 30 студентів за програмою «Організація перевезень і логістичне управління на залізничному транспорті». Вартість навчання за рік – 10,5 тис. грн.

Серед закладів, що готують фахівців за напрямом «Транспортні технології» можна знайти «Приазовський державний технічний університет» (Маріуполь) та Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля (Сєвєродонецьк).

До огляду не увійшли виші, котрі пропонують навчання за напрямком «Автомобільний транспорт». Варто заначити, що таких навчальних закладів більше. Зокрема, у Національному транспортному університеті (Київ) проводять набір студентів на навчання логістиці як у сфері автомобільного транспорту, так і за напрямом менеджменту.

Серед вишів, котрі готують фахівців з логістики для морського та річкового транспорту – Одеський національний морський університет.

Навчатися та удосконалювати свої навички в сфері логістики можна не лише в стінах традиційних вишів, а й на курсах. Так, програму навчання «Міжнародна логістика і вантажні перевезення» з отриманням диплому Міжнародної федерації експедиторських асоціацій FIATA пропонує академія логіста А2 Solutions. Вартість курсу, що складається із 20 модулів (по всіх видах транспорту, митниці, страхуванню та ін.), стартує від 15 тис. грн. Навчатися можна як онлайн, так і офлайн – в Києві та Одесі.

Яким буде «бюджет»

Студент жд вуза

Головною інтригою на час підготовки цієї статті лишається обсяг державного замовлення у вступній кампанії 2021 року. Як розповів перший проректор ДНУЗТ Борис Боднар, система досить складна, враховує попит та результати минулих років, і на сьогодні обсяги ще не визначені.

Проте сподіватися на велике держзамовлення навряд чи варто. Так, в 2020-му за напрямком «Транспортні технології на залізничному транспорті» на всі навчальні заклади України було виділено 190 місць. І не всі вони були заповнені.

Конкурс до профільних вишів невисокий через падіння престижу професії залізничника. Хоча управління перевезеннями, і логістична спеціалізація зокрема, значно виграють у інших суто технічних напрямів. Так, за даними системи «Вступ-2020», до ДНУЗТу торік було прийнято на бюджетну форму навчання за логістичною освітньою програмою 7 студентів. У той же час на спеціальність «Вагони і вагонне господарство» поступило лише дві заяви. До того ж, у першому випадку був суттєво вищий конкурс і вступний бал.

 

Висновки

Навчальні заклади нашої країни у різних регіонах пропонують чимало місць для абітурієнтів, які в майбутньому хочуть пов`язати своє життя із транспортною логістикою. При цьому ціни на навчання досить помірні, якщо порівнювати зі сферами IT, банківською справою або правознавством. І хоча погляди на підготовку фахівців різні, так чи інакше величезну роль відіграватиме перший практичний досвід роботи.

За словами фахівця у сфері логістики з багаторічним стажем Діани Халімової, для успішної кар`єри мало лише мати диплом про вищу освіту. Необхідно, перш за все, бажання, і багато праці. Причому, не виключно, що перший час за мінімальну винагороду, аби набратися практичного досвіду. Починати варто з самих низів, наприклад, з експедитора чи обліковця, та згодом пройти всі етапи.

Найбільш складна, на думку експерта, у порівнянні з морською, автомобільною та авіаційною, саме залізнична логістика. Особливо багато нюансів виникає з міжнародними перевезеннями. Що ж до дискусії стосовно того, інженерна ця спеціальність, або менеджерська, то експерт вважає так: «Спочатку переважно технічна, але якщо фахівець хоче досягти певного успіху, потрібно уже розвивати і навички управлінця для організації більших логістичних процесів, уміти проводити переговори і домовлятися».

Це співвідноситься зі стандартом Європейської логістичної асоціації. Згідно з ним, «логістика – це управлінська діяльність на операційному рівні (знання складських, транспортних та інших процесів), а також на середньому і вищому рівнях». Чим вищий рівень управління, тим більша складова менеджменту.

Читайте також