В Укрзалізниці вважають, що Збірник тарифів на залізничні перевезення потребує оновлення. Про це під час інтенсиву «Залізниця 2021—2022: підсумки та прогнози» повідомив директор департаменту комерційної роботи АТ «Укрзалізниця» Андрій Мірошніков, передає Rail.insider.
За його словами, внести зміни буде можливо після того, як залізниця розпочне процес поділу за видами діяльності.
«Для того, щоб змінити Збірник тарифів (остання редакція 2009 року, — ред.), треба перерахувати усю собівартість витрат й ухвалити рішення щодо формування цієї собівартості. Але за теперішніх умов, коли єдиний баланс для всього підприємства, це практично неможливо. Тобто виокремити витрати на перевезення пасажирів, витрати на перевезення вантажів, розділити це все за видами сполучень — практично нереально зараз. Це буде реально, коли залізниця розпочне процес поділу за видами діяльності, сформує окремі баланси для кожного виду діяльності, тоді це може бути приведене до нормальних економічних розрахунків», — пояснив Андрій Мірошніков.
Окрім того, можна піти іншим шляхом, вважає представник УЗ, та сформулювати відсоткове співвідношення вагонної, локомотивної та інфраструктурної складових. Проте є ризик, що програє сама залізниця.
Хоча, на думку Андрія Мірошнікова, УЗ все одно необхідно розпочати роботу зі Збірником тарифів, оскільки у ньому є цілий ряд застарілих норм, які необхідно привести у відповідність до фактичної ситуації на ринку. Наприклад, там досі збереглися вагони інвентарного парку і плата за користування ними. Але УЗ сьогодні не має вагонів інвентарного парку, ба більше, змінився принцип поділу вагонів на інвентарний та неінвентарний парки.
«Перевізник має нести витрати, пов’язані з експлуатацією вагона, за двостороннім або багатостороннім договором із власником вагона, але при цьому тарифікувати таке перевезення за ціною, яку встановила держава. Напевно, це неправильно. Це одна з ключових проблем, яка сьогодні у Збірнику тарифів є, та яку необхідно просто усунути. Технологічно ми вже дійшли того, що залізниця на ті вагони, якими вона оперує, встановлює ціну самостійно. Це вже ринок прийняв. Тож ситуацію необхідно нормально сформулювати, описати та узаконити», — наголосив директор департаменту.
Що ж до тарифоутворення на залізниці, то система дуже складна для розуміння, якщо порівнювати, наприклад, з автомобільним транспортом. «Там ціна приведена за кілометр чи за тонну. На залізниці ж процес формування тарифів дуже складний, навіть з точки зору розуміння цього процесу самими залізничниками», — підсумував Андрій Мірошніков.
Як повідомлялося раніше, УЗ не має планів щодо підвищення вантажних тарифів у 2022 році. Також з 1 січня 2022 року тарифи на перевезення групи вантажів першого тарифного класу залізничних зростуть на 9%. Цьому передувало рішення про підвищення тарифів з 17 серпня 2021 року.
Укрзалізниця оцінює додаткові доходи від підвищення тарифів у 2 млрд грн у 2021 році та 12,3 млрд грн — у 2022 році.
Окрім того, план заходів КМУ щодо деолігархізації передбачає приведення тарифів УЗ до «економічно обґрунтованого рівня».
Отримайте тестовий доступ до статистики та аналітики











