Обсяг перевезення зернових та продуктів помелу скоротився на 19,9%
Новини, Перевезення

Країни G7 можуть сформувати зелені коридори для експорту українського зерна

Країни «Великої сімки» розглядають можливість створення зелених коридорів для експорту зерна з України. Про це розповів перший заступник міністра аграрної політики Тарас Висоцький в ефірі «Еспресо», передає Rail.insider.

Посадовець зазначив, що заходи від країн G7 допомогли б вивільнити внутрішні елеватори, дали б позитивну ліквідність українській економіці й зробили б значний внесок у продовольчу безпеку світу.

«Альтернативними шляхами експорту є залізниця через європейські країни або через баржі та Дунайські порти. Пропускна спроможність цих напрямків до початку війни була незначна, вивозилося максимум 200–250 тис. т на місяць. Нам треба її збільшити мінімум у 10 разів», — наголосив заступник міністра.

Тарас Висоцький підкреслив, що фактична допомога від країн «Великої сімки» полягає у формуванні окремих зелених коридорів, через які швидко і безперебійно будуть вивозитися зернові.

«Це насамперед пошук зерновозів, формування маршрутів, де зерновози могли б йти пріоритетно, а не на умовах загальної черги, це пришвидшення документального оформлення відповідних товарів, також робота митників і інших компетентних органів на кордоні Україна—ЄС у режимі 24/7. Щоб запустити ці всі заходи, які є у заяві ЄС та країн G7, справді можна в рази збільшити пропускну спроможність альтернативних маршрутів й вийти на 50–60% експорту, якій здійснювався через морські порти», — пояснив Тарас Висоцький.

Завдяки реалізації таких заходів, на думку посадовця, з’явиться можливість вивільнити внутрішні елеватори, а також дати економічну позитивну ліквідність українським фермерам, аграріям та нашій економіці загалом. «І звісно, це був би серйозний внесок у продовольчу безпеку світу, тому що суттєві обсяги експорту відновилися б до довоєнного рівня», — підсумував заступник міністра.

Раніше, у четвер, 12 травня, Єврокомісія представила план заходів, щоб допомогти Україні експортувати зерно. Європейська комісарка з питань транспорту Адіна Велян заявила, що 20 млн тонн зерна мають бути відправлені з України менш як за три місяці, використовуючи інфраструктуру ЄС.

“Це гігантське завдання, тому важливо координувати та оптимізувати логістичні ланцюжки, прокладати нові маршрути та уникати, наскільки це можливо, вузьких місць. Наші пропозиції стосуються невідкладних рішень, а також середньострокових і довгострокових заходів для кращого поєднання та інтеграції інфраструктури України з інфраструктурою ЄС. І для короткострокових, і для довгострокових рішень ми працюватимемо з українською владою та в тісній співпраці з сусідніми державами-членами, які не пошкодували зусиль, щоб допомогти під час цієї кризи”, – пояснила Адіна Велян.

Щоб подолати перешкоди та створити “маршрути солідарності”, Єврокомісія разом із державами-членами та зацікавленими сторонами працюватиме над такими пріоритетними заходами у короткостроковій перспективі:

  • Додатковий рухомий склад, судна та вантажівки: Комісія закликає учасників ринку ЄС терміново надати додаткові транспортні засоби. Щоб узгодити попит і пропозицію та встановити відповідні контакти, Комісія створить логістичну платформу для пошуку партнерів і попросить держави-члени призначити спеціальні контактні пункти.
  • Потужність транспортних мереж та перевантажувальних терміналів: українські сільськогосподарські експортні поставки мають бути пріоритетними, а менеджери інфраструктури мають надати залізничні слоти для цього експорту. Комісія також закликає учасників ринку терміново перемістити мобільні зернонавантажувачі на відповідні прикордонні термінали для прискорення перевалки. Угода про автомобільні перевезення з Україною також усуне “вузькі місця”.
  • Митні операції та інші інспекції: Комісія закликає національні органи влади застосувати максимальну гнучкість і забезпечити достатній персонал для прискорення процедур у пунктах пропуску.
  • Зберігання товарів на території ЄС: Комісія оцінить наявні потужності для зберігання в ЄС та координуватиме дії з державами-членами, щоб допомогти забезпечити більше потужностей для тимчасового зберігання українського експорту.

У середньостроковій та довгостроковій перспективі Комісія також працюватиме над збільшенням пропускної спроможності інфраструктури нових експортних коридорів та над створенням нових інфраструктурних зв’язків у рамках реконструкції України.

Як повідомлялося раніше, Єврокомісія відкинула варіант вивезення українського зерна через Білорусь (про розгляд такого шляху розповідав міністр транспорту Литви).

Нагадаємо, що в українських портах заблоковано майже 4,5 млн т зерна. Водночас стало відомо, що країна-агресорка вивозить зерно з окупованих територій України. Окупанти вивезли з України приблизно 400 тис. т зернових. Водночас ООН закликала РФ розблокувати українські порти.

Також раніше Латвія пропонувала нашій країні допомогти з експортом зернових через свої порти. Литва почала тестувати залізничне сполучення з Україною в обхід Білорусі. Окрім того, Україну запросили доєднатися до проєкту «Бурштиновий поїзд». Свою допомогу у вивезенні зерна запропонувала і Канада.

Читайте також