Новини, Перевезення

Незважаючи на обіцянки УЗ, на Тернопільщині знову не можуть вивезти зерно

Незважаючи на заходи, обіцяні Укрзалізницею, на Тернопільщині не покращується ситуація із вивезенням зернових нового врожаю. Про це написав власник корпорації «Збаразький комбінат хлібопродуктів» Олександр Шпак на сторінці підприємства у Facebook, передає Rail.insider.

Як зазначається у повідомленні, 20 серпня у Тернополі відбулася нарада за участі керівників регіональної філії «Львівська залізниця» АТ «Укрзалізниця» та представників зернопереробних підприємств краю. На ній представники УЗ пообіцяли невідкладно активізувати процес вивезення врожаю ранніх зернових культур, зібраних на Тернопільщині у 2021 році.

Проте доба минула — і на підприємстві «Збаразький КХП» повторилася «чорна п’ятниця». Зауважимо, що першою стала п’ятниця 13 серпня, коли на Тернопільщині через відсутність локомотивів зупинилися елеватори. «Констатуємо, що ситуація на сьогодні (22 серпня, — ред.) не змінилась і, незважаючи на невелике збільшення кількості вагонів ЦТЛ та додані два маршрути, на території Збаразького КХП від складованого зерна вже не можна проїхати», — наголосив Олександр Шпак.

У повідомленні уточнюється: «Якщо у 2020 році послуги Укрзалізниці щодо перевезення урожаю були більш-менш забезпечені, то у 2021 році їхній обсяг впав більш ніж на 40%. І це зниження відбувається на тлі зростання валу зібраного збіжжя ранніх зернових культур в Україні та в області. Також оборотність вагонів-зерновозів зросла із 5—7 діб до майже 25 діб, що вкрай блокує процес своєчасного вивезення контрактної кількості зерна замовникам, зокрема і зарубіжним. Ці величезні збитки лягають на плечі колективів зернопереробних підприємств».

Як зазначив Олександр Шпак, Укрзалізниця встановлює аграріям завищені тарифи на власні послуги порівняно з іншими підприємствами галузей національної економіки. «Також наразі у кілька разів завищена кількість перевірок технічного стану приватних локомотивів порівняно з локомотивами Укрзалізниці. Практично постійно зернові склади за власний кошт ремонтують вагони і залізничну інфраструктуру. Незважаючи на зростання обсягів послуг перевезення, у кілька разів зменшилася кількість обслуговуючого персоналу станцій Укрзалізниці. На роботу залізничників впливають монополізм на ринку вантажних перевезень, проблеми неефективного менеджменту керівництва Укрзалізниці, що тягнуть за собою питання щодо виконання вимог податкового законодавства зернопереробними підприємствами, адже тарифи на послуги перевезення формуються не до початку збирального сезону, а під час його проведення. Такі системні прорахунки значно впливають на своєчасне формування цін на зернопродукцію, об’єми та своєчасність сплати податків до державного і місцевих бюджетів, що загрожує їхнім зменшенням в області більш ніж на 1 млрд грн за сезон», — підкреслив представник бізнесу.

Для покращення ситуації у корпорації «Збаразький КХП» пропонують такі шляхи:
• керівництво АТ «Укрзалізниця» має запустити процес заміни малопотужних маневрових локомотивів, які здатні на підйомах тягнути лише 5—7 вагонів на потужніші (це значно зменшить час доставки вантажів, витрати пального, кількість рейсів тощо);
• терміново поповнити парк новими вагонами-зерновозами (більшість із наявних перевершили всі терміни експлуатації та ремонтуються за рахунок замовників послуг);
• провести якісні ремонти застарілого парку тяги та надати відповідну кількість запчастин для цього;
• не тримати на проміжних станціях завантажені та порожні вагони, а пропускати їх транзитом зі станції Одеса до замовників залізничних послуг (це в рази зменшить час оборотності вагонів);
• не дрібнити маршрути, а формувати їх по 40—50 вагонів (допоможе активізувати процеси вивезення контрагентам запланованих обсягів зерна).

Зауважується, що представники зернопереробних підприємств та громадськості краю попередили керівництво регіональної філії «Львівська залізниця» АТ «Укрзалізниця» про встановлення жорсткого контролю за виконанням обіцянок щодо вирішення проблем вивезення урожаю.

Як повідомлялося раніше, затримки вантажних поїздів на мережі УЗ сягнули понад 400 годин. Окрім того, незважаючи на резерв локомотивів, кількість затриманих вагонів зросла до 6,5 тис. УЗ не вистачає локомотивів і персоналу на станціях, щоб покращити ситуацію з перевезеннями. Кількість покинутих потягів за добу 12—13 серпня зросла. Водночас через невиконання заявок на вагони у серпні елеватори компанії G.R. Agro перейшли на перевезення зерна автотранспортом.

Детально про проблему дефіциту тяги можна прочитати тут.

Читайте також