Новини, Укрзалізниця

Укрзалізниця у 2024 році має повернути понад 600 млн доларів боргу

2024 рік – піковий для УЗ, адже саме тоді вона має виплатити 612 млн доларів боргу, якщо не реструктуризує його до того часу. Цензор.БІЗ підготував матеріал щодо боргів УЗ, ми наводимо основні тези.

Так, за даними журналістів, наразі борги УЗ становлять близько 40 млрд грн. Це, на думку авторів матеріалу, є каменем спотикання для подальшого анбандлінгу компанії, адже невідомо на кого їх далі “вішати”.

Проблемою є те, що більшість цих боргів у “валюті” (лише 15% у гривні), таким чином “боргова яма” Перевізника коливається разом із курсом гривні. Водночас 89% боргів Перевізника не гарантовані державою.

У матеріалі наведено графік, згідно з яким піковим навантаженням є саме 2024 рік. Проте зауважується, що УЗ постійно “перезаймає” та реструктуризує свої борги.

Ще одним показовим моментом у портфелі боргів УЗ є те, що значна частина їх бралася на фінансування неокупних проєктів. Наприклад, на пасажирські перевезення.

Крім цього, на УЗ оформлювали кредити на проєкти державного значення (незалізничного спрямування). Саме УЗ брала кредит на будівництво автомагістралі Київ-Одеса (480 млн доларів).

Також ідеться про “Міст Кирпи”, за який УЗ досі не розрахувалась (500 млн грн залишку боргу). Загалом будівництво обійшлось Перевізнику в 9 млрд грн. Таким чином УЗ своїм коштом збудувала не лише залізничні колії, а й автомагістраль та міські комунікації.

Автори вказують, що загальний кредитний портфель УЗ ще не критично завеликий, згідно із співвідношенням чистого боргу до показника EBITDA (прибуток до вирахування податків, відсотків та амортизації). За 2019 рік цей показник дорівнював 1,9 при загальноприйнятому для транспортних компаній критичному рівні 2,5 – 3.

Проте занепокоєння викликає те, що більшість боргу лишається в доларах. Для вчасного повернення цих сум власних коштів компанії не вистачає. Тому доводиться брати нові кредити.

Зокрема, у 2020 році планується залучення запозичень 43,4 млрд грн, з яких 29,6 млрд грн буде направлено на погашення старих кредитів. Таким чином, наразі Перевізник залучає кошти не на розвиток, а на погашення старих кредитів.

Нагадаємо, що в матеріалі не брались до уваги борги, які УЗ не визнає (борги ДП “Донецька залізниця”). Проте останніми місяцями українські суди постійно стають на бік банків.

До прикладу, 28 серпня Господарський суд Києва задовольнив позов ПУМБ до Укрзалізниці щодо стягнення 21,988 млн доларів заборгованості “Донецької залізниці” за трьома кредитними договорами 2013 року.

Раніше Господарський суд Донецької області зобов’язав УЗ погасити частину боргів “Донецької залізниці” перед Сбербанком на 68 млн доларів.

Також цього ж літа, господарський суд столиці ухвалив чотири рішення, у яких задовольнив позов VR Global Partners, L.P. (Кайманові острови) щодо стягнення з УЗ 57,9 млн доларів боргу.

Також нагадаємо, що УЗ планує випустити облігації на міжнародних фондових ринках (розмір запланованих залучень не повідомляється). Супровід нададуть юристи британської фірми Dechert.

 

Отримайте тестовий доступ до статистики та аналітики

 

Читайте також