Європейська Бізнес Асоціація звернулася до Офісу Президента України, Державної регуляторної служби, Антимонопольного комітету, Міністерства інфраструктури та Укрзалізниці із закликом скасувати наказ, яким підвищено тарифи на залізничні перевезення на 70%. Крім того, пропонується запровадити мораторій на зростання цін на перевезення на час дії воєнного стану та 12 місяців після його завершення. Про це пише Rail.insider із посиланням на інформацію асоціації.
Зауважимо, що 29 червня набрали чинності підвищені тарифи на залізничні перевезення вантажів у межах України (наказ МІУ № 441 «Про внесення змін до Коефіцієнтів, що застосовуються до тарифів Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов’язані з ними послуги»).
Проте Європейська Бізнес Асоціація від імені бізнесу категорично не підтримує таке рішення.
«Безумовно, Укрзалізниця, як і решта індустрій та галузей, зазнала суттєвих збитків внаслідок військових дій та потребує фінансової підтримки. Проте компенсацію цих збитків не може бути покладено лише на бізнес — адже зараз складно усім, і втрати є у всіх», — зазначила виконавча директорка ЕВА Анна Дерев’янко.
Вона нагадала, що за час агресії РФ експорт з України скоротився більш ніж на 50%, логістичні шляхи та ланцюги постачання зазнали суттєвих змін. Крім того, завантаженість підприємств значно впала з початку повномасштабного воєнного вторгнення і, на переконання компаній-членів асоціації, підняття залізничних вантажних тарифів потенційно може обумовити колапс ключових індустрій, а відтак і вкрай негативно вплинути на економіку України загалом.
«Тому важливим є пошук додаткових джерел фінансування, зокрема і для відновлення пошкодженої/зруйнованої інфраструктури, наприклад міжнародної фінансової та технічної допомоги, кредитів тощо, аби не покладати все навантаження на бізнес», — наголошується у дописі.
Зазначається, що через блокування портів та переорієнтування вантажопотоків вартість логістики значно зросла. Тож, на думку експертів асоціації, підвищення залізничних тарифів сприятиме зупинці працюючих підприємств в Україні (які зараз сплачують податки, забезпечують робочі місця та надають допомогу сектору оборони).
«Залізничні тарифи для таких вантажів, як вугілля, цемент, руда, добрива з 1 січня 2022 року вже зросли на 42% порівняно з початком 2021 року, що призведе до щонайменше 2,9 млрд грн додаткових транспортних витрат до кінця 2022 року. І подальше підвищення тарифів створює ризик зупинки економічної діяльності підприємств, адже перевезення певних вантажів залізницею стане нерентабельним для вантажовласників, що в кінцевому випадку обумовить зменшення вантажної бази. Тобто фактично підвищення тарифів може не вирішити питання дефіциту коштів Укрзалізниці», — зауважили в асоціації.
Тож Європейська Бізнес Асоціація звернулася до керівника Офісу Президента України Андрія Єрмака, голови Державної регуляторної служби Олексія Кучера, голови Антимонопольного комітету Ольги Піщанської, міністра інфраструктури Олександра Кубракова та голови правління Укрзалізниці Олександра Камишіна із закликом скасувати наказ, яким передбачається підвищення тарифів. Більше того, запровадити мораторій на підвищення тарифів на час дії воєнного стану та на 12 місяців після його завершення.
«Важливо наразі зосередити зусилля Укрзалізниці на розширенні пропускної здатності залізничної інфраструктури, зокрема у напрямку західних прикордонних переходів, що дасть змогу наростити обсяги перевезень та доходи Укрзалізниці без необхідності підвищення тарифів. Крім того, бізнес готовий сприяти залученню фінансової підтримки для Укрзалізниці з боку міжнародних партнерів до моменту розблокування портів», — підсумували в ЕВА.
Нагадаємо, що рішення про підвищення тарифів на вантажні перевезення залізницею було введено в дію за спрощеною процедурою, без обговорення з бізнесом, з 29 червня.
Проте провідні бізнес-асоціації виступили проти підвищення тарифів на залізничні перевезення. Також риніше про незгоду з таким рішенням повідомили також Українська зернова асоціація та Український національний комітет Міжнародної торгової палати.
Натомість голова правління АТ «Укрзалізниця» Олександр Камишін заявив, що вважає посильним для всіх вантажовідправників підвищення тарифів на 70%. Крім того, в УЗ зауважують, що таке рішення не сильно відіб’ється на транспортній складовій в ціні більшості продукції.
Разом із тим про обмеження виробництва у зв’язку зі складнощами у логістиці уже заявили в компаніях “АрселорМіттал Кривий Ріг” та “Метінвест”.
Отримайте тестовий доступ до статистики та аналітики