Новини, Рухомий склад

В МІУ розповіли про можливі інструменти фінансування оновлення вагонів

У Міністерстві інфраструктури наразі розглядають можливі інструменти фінансування закупівлі нових вагонів. Про це розповів перший заступник очільника відомства Василь Шкураков під час форуму Міжнародного інституту менеджменту (МІМ-Київ) «Майбутнє вагонобудівної галузі: Що буде після меморандуму?», передає Rail.insider.

Серед основних варіантів — кредитування та лізинг.

Як зауважив посадовець, зараз міністерство співпрацює з Національним банком України. «Також плідно працюємо з ключовими банками: Укрексімбанком, Укргазбанком та іншими, щоб вже наступного року надати ринку нормальний фінансовий інструмент, який дасть змогу зробити замовлення на наших основних заводах — виробниках вагонів. Плануємо завантажити потужності вагонобудівних і вагоноремонтних підприємств», — наголосив Василь Шкураков.

Один із можливих варіантів — державні гарантії на портфельній основі. «Це доволі новий інструмент, який цього року апробовується на ринку. Він використовується для малого та середнього бізнесу. Якщо середній бізнес синдикатом захоче придбати вагони, то є додаткова можливість виходити та залучати фінасування з держпідтримкою, — повідомив перший заступник міністра. — Що ж до фінансового лізингу, то цей інструмент має найбільше переваг. Він характеризується нижчими ризиками для банків та відтермінованістю строків передачі об’єкта. Таким чином будуть задіяні всі учасники ринку та банківський сектор».

У відомстві розглядають і можливість часткової або повної компенсації ставки лізингового платежу. «Щоб виробники отримали замовлення, а замовники мали змогу цей процес окупити. До кінця року плануємо представити детальну модель (такого співробітництва, — ред.)», — анонсував Василь Шкураков.

У ході форуму висловили побоювання щодо зростання ціни вантажного вагона та наголосила на необхідності інструменту для його стримання. «Питання буде поставлене таким чином. Якщо це буде держпідтримка та державне регулювання з боку можливості підтримки галузі, то ми будемо виставляти вимоги до ціни. Це одне з питань, що наразі обговорюємо», — пояснив заступник міністра. Водночас він додав, що чітко зафіксувати ціну впродовж 7 років неможливо.

Під час заходу говорили про те, що вартість нового вагона нині становить 50—60 тис. доларів. Майже 90% у собівартості виробництва складають матеріали та комплектуючі.

Щодо термінів окупності інвестицій у нові вагони, то і бізнес, і представники влади сходяться в тому, що вона має дорівнювати близько 7 років. За словами Василя Шкуракова, програми фінансування нині розробляються з урахуванням терміну повернення інвестицій за 5—10 років.

Як повідомлялося раніше, МІУ доопрацювало та оприлюднило новий варіант проєкту наказу щодо обмеження терміну експлуатації піввагонів та зерновозів.

Нагадаємо, що на засіданні ТСК виник скандал через питання списання вагонів. Також 19 листопада міністр інфраструктури повідомив, що наказ про списання зношених вагонів буде підписано за тиждень—два. Водночас представники бізнесу уже підписали меморандум проти списання вагонів за віком.

ДРС планувала надати висновки щодо проєкту наказу МІУ відносно списання вагонів, оприлюдненого 8 жовтня, не раніше 24 листопада.

Деякі позиції гравців ринку вантажних перевезень щодо проєкту наказу із обмеження терміну служби вагонів можна прочитати тут і тут.

Крім того, нещодавно свої зауваження висловила Європейська Бізнес Асоціація. Голова наглядової ради ПАТ «Крюківський вагонобудівний завод» Володимир Приходько також розповів Rail.insider про те, які недоліки вбачає у проєкті наказу щодо оновлення парку вантажних вагонів в Україні. Водночас керівник «Лемтрансу» Володимир Мезенцев вважає, що потрібне комплексне рішення для програми оновлення вагонів. На думку засновниці «Дизельного заводу» Аурум Груп Альони Лебедєвої, програма оновлення вагонів дозволить запустити процес виходу з кризи як УЗ, так і галузі залізничних перевезень загалом.

Читайте також